Met de fiets naar de supermarkt
Fietsers geven per supermarktbezoek minder geld uit, maar komen vaker. Hierdoor zijn ze over een hele week gezien verantwoordelijk voor minstens evenveel bestedingen als mensen die met de auto komen.
Dat blijkt uit een onderzoek van stagiaire Sacco Barendrecht bij Goudappel Coffeng. In het onderzoek werden bezoekers van vier supermarkten in buitenwijken gevraagd hoe en hoe vaak ze de supermarkt bezochten en met welk vervoermiddel. Dat leverde onder meer gegevens op over de verblijfstijden per vervoermiddel en de relatie tussen winkelbestedingen en de verblijfstijd.
Uit de vragen kwam naar voren dat een fietser gemiddeld 3,2 keer per week bij de supermarkt langsgaat. Hij geeft dan meestal niet veel meer uit dan 50 euro. De automobilist komt gemiddeld 2,5 keer geeft iets meer uit. Over een hele week gezien is de fiets bij deze vier supermarkten in de periferie verantwoordelijk voor 48 % van de omzet en de auto voor 52 %.