OV-fiets geslaagd als leenfiets

Het gebruik was nog beperkt en de technische problemen waren niet gering. Maar de conclusie is dat de OV-fiets is inte zetten als een soort leenfiets zoals je in veel Europese steden aantreft. Dat valt af te leiden uit een proef in Haarlem, zo meldt het Fietsberaad.
Opzet van de vorig jaar gehouden proef was om te bekijken of de OV-fiets is te gebruiken bij snelbushaltes en op drukke stadslocaties. Echt vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Parijse Vélib was de opzet in Haarlem daarmee – nog –  niet. Het ging in Haarlem om slechts twee locaties met acht OV-fietsen die makkelijk mee te nemen waren voor mensen met een OV-chipkaart met OV-fiets abonnement. Er werd gebruik gemaakt van Lock’n’Go stallingsklemmen. Die moesten worden aangepast aan de maat van de OV-fiets en ook werd een speciale sleutelkluis ontwikkeld. De combinatie werd voorzien van elektronica en programmatuur om de OV-fietsritten te registreren en door te geven aan de centrale OV-fietsadministratie.

In de drie maanden dat het systeem werd ingezet, werden 116 ritten gemaakt. Volgens de evaluatie waren de gebruikers enthousiast over het systeem, hoewel er aan de gebruikersinterface het nodige te verbeteren valt en ook het gebruik van de sleutelkluis vond men niet zo handig. Verder blijkt uit de proef dat de communicatie tussen stalling en centrale beter geregeld moet worden. Een meevaller was dat geen noemenswaardige vandalismeschade aan fietsen en klemmen werd geconstateerd. De iniatiefnemers – Lock’n’Go, Ecosol en OV-fiets – stellen dat een positieve exploitatie is te bereiken bij een bezetting van 235 OV-fietsritten per plaats per jaar. Het ziet er naar uit dat een nieuwe proef volgt, mogelijk in Utrecht.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.