Velo slaat aan in Antwerpen

De leenfiets groeit ui tot een succes in Antwerpen. Sneller dan verwacht werd de 10 000ste aanvraag voor een Velo-jaarkaart geregistreerd. Er dreigt zelfs een wachtlijst te ontstaan.

Velo bereikte de 10.000 jaarkaarten eind augustus, binnen tweeënhalve maand na de start. Inmiddels zijn het er al rond 11.000. Daarnaast registreerde Velo al 7325 dag- en 952 weekpasgebruikers. Vanaf 17 à 18 000 jaarkaarthouders zal Velo met een wachtlijst moeten werken. Dit is het maximale aantal waarbij het Velo-systeem een goede dienstverlening kan garanderen, uitgaande van het huidige aantal stations en fietsen en met ruimte voor ritten van dag- en weekpasgebruikers. Velo kan pas over enkele maanden bepalen waar de limiet voor Antwerpen precies zal liggen – dit is immers afhankelijk van hoe intensief de Velo’s in de praktijk gebruikt worden. Het maximum ligt op een daggemiddelde van zo’n acht ritten per Velo. Tot en met 31 augustus geldt nog het speciale starttarief van 29 euro voor een jaarkaart. Daarna kost de kaart 35 euro.
Het Antwerpse stadsfietsenproject startte op 9 juni met 64 stations. Onlangs gingen er nog vier nieuwe stations open. Op sommige momenten van de dag wordt Velo zo intensief gebruikt, dat de populairste stations voor korte tijd leeg of vol zijn. Binnenkort komt er dan ook een bestelauto bij om de bevoorrading van de stations verder te optimaliseren. Daarbij houdt Velo ook rekening met grote publieksevenementen. De stations in de directe omgeving van het evenement krijgen die dag(en) tijdelijk dezelfde status als de populaire stations en worden extra vaak bevoorraad en/of vrijgemaakt.
60% van de Velo-gebruikers woont in de stad Antwerpen. In totaal haalden de Velo-gebruikers samen al ruim 194 000 maal een Velo uit een van de stations: in juni registreerde Velo 27 180 ritten, in juli waren dat er 80 500 en tijdens de eerste drie weken van augustus al 86 300.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Velo slaat aan in Antwerpen - VerkeersNet

Velo slaat aan in Antwerpen

De leenfiets groeit ui tot een succes in Antwerpen. Sneller dan verwacht werd de 10 000ste aanvraag voor een Velo-jaarkaart geregistreerd. Er dreigt zelfs een wachtlijst te ontstaan.

Velo bereikte de 10.000 jaarkaarten eind augustus, binnen tweeënhalve maand na de start. Inmiddels zijn het er al rond 11.000. Daarnaast registreerde Velo al 7325 dag- en 952 weekpasgebruikers. Vanaf 17 à 18 000 jaarkaarthouders zal Velo met een wachtlijst moeten werken. Dit is het maximale aantal waarbij het Velo-systeem een goede dienstverlening kan garanderen, uitgaande van het huidige aantal stations en fietsen en met ruimte voor ritten van dag- en weekpasgebruikers. Velo kan pas over enkele maanden bepalen waar de limiet voor Antwerpen precies zal liggen – dit is immers afhankelijk van hoe intensief de Velo’s in de praktijk gebruikt worden. Het maximum ligt op een daggemiddelde van zo’n acht ritten per Velo. Tot en met 31 augustus geldt nog het speciale starttarief van 29 euro voor een jaarkaart. Daarna kost de kaart 35 euro.
Het Antwerpse stadsfietsenproject startte op 9 juni met 64 stations. Onlangs gingen er nog vier nieuwe stations open. Op sommige momenten van de dag wordt Velo zo intensief gebruikt, dat de populairste stations voor korte tijd leeg of vol zijn. Binnenkort komt er dan ook een bestelauto bij om de bevoorrading van de stations verder te optimaliseren. Daarbij houdt Velo ook rekening met grote publieksevenementen. De stations in de directe omgeving van het evenement krijgen die dag(en) tijdelijk dezelfde status als de populaire stations en worden extra vaak bevoorraad en/of vrijgemaakt.
60% van de Velo-gebruikers woont in de stad Antwerpen. In totaal haalden de Velo-gebruikers samen al ruim 194 000 maal een Velo uit een van de stations: in juni registreerde Velo 27 180 ritten, in juli waren dat er 80 500 en tijdens de eerste drie weken van augustus al 86 300.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.