België: meer fietsslachtoffers op rotondes

In tegenstelling tot Nederland vallen in België in verhouding meer slachtoffers op rotondes. Dit blijkt uit recente studies van onder meer de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.

De oorzaak zou liggen in het feit dat rotondes niet goed zijn ingericht. Men zou verzuimen om vrijliggende fietspaden voldoende veraf te leggen van de rijbaan gelegd waardoor fietsers met de dode hoek te maken krijgen. Een andere conclusie uit de onderzoeken is dat bij lage snelheden gemengd verkeer het veiligst is voor de fietser. Pas bij hoge snelheden zijn vrijliggende fietspaden veiliger.

Op wegen met hogere snelheden van 70 tot 90 km per uur zijn vrijliggende fietspaden het veiligst. Overigens daalt het aantal slachtoffers bij fietsers net als in Nederland ook in België minder sterk dan bij andere weggebruikers. Sinds 2000 is het aantal doden en zwaargewonden bij fietsers met 26 procent gedaald. Voor alle weggebruikers is er een daling van 35 procent.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.