Lightpainting App moet gebruik fietsverlichting stimuleren

Binnenkort gaat een nieuwe Fietsverlichtingscampagne van start. De campagne richt zich op het brede publiek met extra aandacht voor jonge fietsers van 13-25 jaar (middelbare scholieren en studenten). Want deze groep fietst nog te vaak zonder licht in vergelijking met andere groepen.

De boodschap van de campagne luidt:Ik Val Op! De campagne wordt uitgevoerd door de Fietsersbond in samenwerking met BOVAG, Profile en de Regionale en Provinciale Organen voor Verkeersveiligheid. De campagne wordt financieel mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.De campagne loopt in de maanden oktober, november en december. Het hoogtepunt van de campagne valt in de periode van 20-31 oktober. Centraal in de campagne staat de lightpainting wedstrijd. Hiervoor is een speciale App voor smartphones beschikbaar. Met deze applicatie kunnen lightpaintings worden gemaakt. Dat zijn foto’s die in het donker worden gemaakt, waarbij de sluiter van de camera langer open blijft staan. Door het langer openstellen van de sluiter, heb je de mogelijkheid om met een bewegend lampje te tekenen of schrijven op de foto. Na het maken van de lightpainting kan men deze vanaf 20 oktober uploaden op de campagnewebsite en kan men via Facebook en Twitter de foto delen. De App en de inzet van social media zorgen op een originele manier voor meer aandacht voor de campagne en het belang van fietsverlichting onder jongeren. Door de foto’s via social media te delen met hun vrienden met de vraag op hun foto te stemmen worden ook anderen naar de campagne website geleid, zo hoopt de organisatie.

Jaarlijks wordt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu geteld hoeveel fietsers in het donker met licht rijden en wat voor soort verlichting men voert. De laatste bekende meting gebeurde In de maanden december 2009 en januari 2010. In dat onderzoek door bureau Goudappel werd van ruim 17.000 fietsers de lichtvoering geregistreerd. Van deze fietsers voerde 76% een voorlicht, 69 procent een achterlicht. 65% had een voor- en achterlicht. Dit aandeel is de laatste jaren ongeveer gelijk gebleven.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lightpainting App moet gebruik fietsverlichting stimuleren - VerkeersNet

Lightpainting App moet gebruik fietsverlichting stimuleren

Binnenkort gaat een nieuwe Fietsverlichtingscampagne van start. De campagne richt zich op het brede publiek met extra aandacht voor jonge fietsers van 13-25 jaar (middelbare scholieren en studenten). Want deze groep fietst nog te vaak zonder licht in vergelijking met andere groepen.

De boodschap van de campagne luidt:Ik Val Op! De campagne wordt uitgevoerd door de Fietsersbond in samenwerking met BOVAG, Profile en de Regionale en Provinciale Organen voor Verkeersveiligheid. De campagne wordt financieel mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.De campagne loopt in de maanden oktober, november en december. Het hoogtepunt van de campagne valt in de periode van 20-31 oktober. Centraal in de campagne staat de lightpainting wedstrijd. Hiervoor is een speciale App voor smartphones beschikbaar. Met deze applicatie kunnen lightpaintings worden gemaakt. Dat zijn foto’s die in het donker worden gemaakt, waarbij de sluiter van de camera langer open blijft staan. Door het langer openstellen van de sluiter, heb je de mogelijkheid om met een bewegend lampje te tekenen of schrijven op de foto. Na het maken van de lightpainting kan men deze vanaf 20 oktober uploaden op de campagnewebsite en kan men via Facebook en Twitter de foto delen. De App en de inzet van social media zorgen op een originele manier voor meer aandacht voor de campagne en het belang van fietsverlichting onder jongeren. Door de foto’s via social media te delen met hun vrienden met de vraag op hun foto te stemmen worden ook anderen naar de campagne website geleid, zo hoopt de organisatie.

Jaarlijks wordt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu geteld hoeveel fietsers in het donker met licht rijden en wat voor soort verlichting men voert. De laatste bekende meting gebeurde In de maanden december 2009 en januari 2010. In dat onderzoek door bureau Goudappel werd van ruim 17.000 fietsers de lichtvoering geregistreerd. Van deze fietsers voerde 76% een voorlicht, 69 procent een achterlicht. 65% had een voor- en achterlicht. Dit aandeel is de laatste jaren ongeveer gelijk gebleven.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.