Een op de drie Amsterdammers fietst naar het werk

Een derde van de werkende Amsterdammers fietst in de regel naar het werk, dit zijn in totaal bijna 128.000 Amsterdammers. Hiervan werken er 120.000 in de stad, bijna 8.000 Amsterdammers stappen regelmatig op de fiets naar een werkplek buiten de stad, aldus de Dienst Onderzoek en Statistiek van de gemeente. 
Onder de ruim 280.000 Amsterdammers die in de stad werken is de fiets het populairste vervoermiddel. Van hen fietst 43% naar het werk, dat zijn in totaal ruim 120.000 personen. Dit betekent niet dat iedere doordeweekse dag 120.000 mensen van en naar hun werk fietsen. Ruim 40% van degenen die naar hun werk fietsen werkt parttime (32 uur of minder). Het openbaar vervoer komt op een tweede plaats (35%) en bijna een kwart van de Amsterdammers gaat naar een werkplek in de stad met de auto. Vooral Amsterdammers die in Westpoort of Noord werken gaan relatief vaak met de auto.

Amsterdammer die buiten de stad werken (ongeveer 106.800 personen) gaan vaak met de auto (54%) of het openbaar vervoer (39%). Een kleine minderheid (7%) fietst naar gemeenten net buiten Amsterdam, zoals Diemen of Amstelveen. Binnen de ring A10 wordt meer gefietst dan erbuiten, zo bleek al uit eerder onderzoek. Dat geldt ook voor woon-werkverkeer. Inwoners van de stadsdelen Centrum (59%), Zuid (57%) en West (57%) fietsen het meest naar hun werk. Buiten de ring A10 fietst een kwart (Nieuw-West en Noord) of minder (Zuidoost 17%) naar het werk. Bewoners van Zuidoost nemen vooral het openbaar vervoer naar hun werk terwijl bewoners van Nieuw-West en Noord relatief vaak met de auto gaan.

Het maakt een groot verschil of de werklocatie in stadsdeel Centrum ligt of in een ander deel van Amsterdam. Van alle Amsterdammers die in stadsdeel Centrum werken, fietst maar liefst 60% naar het werk, van degenen die elders in de stad werken neemt 38% de fiets. Heel veel Amsterdammers fietsen naar hun werk. Maar vooral hoog opgeleide Amsterdammers, autochtonen en westerse allochtone en vrouwen stappen relatief vaak op de fiets. Niet-westerse allochtonen gaan veel minder vaak dan autochtonen op de fiets naar hun werk. Toch hangt ook onder deze groep fietsen samen met het opleidingsniveau. Hoog opgeleide niet-westerse allochtonen fietsen veel vaker dan laag opgeleide niet-westerse allochtonen naar hun werk, de laatste groep pakt vooral het openbaar vervoer. Werknemers in de sectoren onderwijs, overheid en cultuur fietsen het meest. Daarentegen gaan relatief weinig Amsterdammers die werkzaam zijn in de bouw, industrie en de vervoerssector met de fiets. Zij pakken juist relatief vaak de (bedrijfs)auto.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Een op de drie Amsterdammers fietst naar het werk - VerkeersNet

Een op de drie Amsterdammers fietst naar het werk

Een derde van de werkende Amsterdammers fietst in de regel naar het werk, dit zijn in totaal bijna 128.000 Amsterdammers. Hiervan werken er 120.000 in de stad, bijna 8.000 Amsterdammers stappen regelmatig op de fiets naar een werkplek buiten de stad, aldus de Dienst Onderzoek en Statistiek van de gemeente. 
Onder de ruim 280.000 Amsterdammers die in de stad werken is de fiets het populairste vervoermiddel. Van hen fietst 43% naar het werk, dat zijn in totaal ruim 120.000 personen. Dit betekent niet dat iedere doordeweekse dag 120.000 mensen van en naar hun werk fietsen. Ruim 40% van degenen die naar hun werk fietsen werkt parttime (32 uur of minder). Het openbaar vervoer komt op een tweede plaats (35%) en bijna een kwart van de Amsterdammers gaat naar een werkplek in de stad met de auto. Vooral Amsterdammers die in Westpoort of Noord werken gaan relatief vaak met de auto.

Amsterdammer die buiten de stad werken (ongeveer 106.800 personen) gaan vaak met de auto (54%) of het openbaar vervoer (39%). Een kleine minderheid (7%) fietst naar gemeenten net buiten Amsterdam, zoals Diemen of Amstelveen. Binnen de ring A10 wordt meer gefietst dan erbuiten, zo bleek al uit eerder onderzoek. Dat geldt ook voor woon-werkverkeer. Inwoners van de stadsdelen Centrum (59%), Zuid (57%) en West (57%) fietsen het meest naar hun werk. Buiten de ring A10 fietst een kwart (Nieuw-West en Noord) of minder (Zuidoost 17%) naar het werk. Bewoners van Zuidoost nemen vooral het openbaar vervoer naar hun werk terwijl bewoners van Nieuw-West en Noord relatief vaak met de auto gaan.

Het maakt een groot verschil of de werklocatie in stadsdeel Centrum ligt of in een ander deel van Amsterdam. Van alle Amsterdammers die in stadsdeel Centrum werken, fietst maar liefst 60% naar het werk, van degenen die elders in de stad werken neemt 38% de fiets. Heel veel Amsterdammers fietsen naar hun werk. Maar vooral hoog opgeleide Amsterdammers, autochtonen en westerse allochtone en vrouwen stappen relatief vaak op de fiets. Niet-westerse allochtonen gaan veel minder vaak dan autochtonen op de fiets naar hun werk. Toch hangt ook onder deze groep fietsen samen met het opleidingsniveau. Hoog opgeleide niet-westerse allochtonen fietsen veel vaker dan laag opgeleide niet-westerse allochtonen naar hun werk, de laatste groep pakt vooral het openbaar vervoer. Werknemers in de sectoren onderwijs, overheid en cultuur fietsen het meest. Daarentegen gaan relatief weinig Amsterdammers die werkzaam zijn in de bouw, industrie en de vervoerssector met de fiets. Zij pakken juist relatief vaak de (bedrijfs)auto.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.