Gat in de markt voor veilige producten fietsende senioren

Ouderen zijn een kwetsbare groep in het verkeer. De Fietsersbond onderzocht daarom met hulp van een senioren testpanel hoe je fietsen veiliger en comfortabeler kunt maken.

Senioren op de fiets hebben volgens de Fietsersbond een drie keer hoger risico op letsel bij een ongeval als gemiddelde fietsers. Ook de kans op een eenzijdig ongeval is drie keer zo hoog. Volgens de Fietsersbond gaat er veel mis bij het opstappen, een obstakel –bij slecht zicht- over het hoofd zien, schrikken van achterop komende scooters en wegglijden. De testen tonen volgens de Fietsersbond aan dat krachtige koplampen, slipvrije pedalen, een goede spiegel, richtingaanwijzers en brede banden het fietsen voor ouderen veiliger en comfortabeler kunnen maken. Er is gebrek  aan dergelijke slimme, eenvoudig te monteren accessoires die het fietsen veiliger kunnen maken. En nieuwe fietsen zijn vaak met inferieure onderdelen zijn uitgerust.

Zo zitten op nieuwe fietsen vaak slechte koplampen. Het gezichtsvermogen van ouderen gaat vaak achteruit. Een krachtige koplamp, zeker op onverlichte wegen, helpt ongelukken te voorkomen.
Opvallend veel ongelukken gebeuren bij het op- en afstappen onder andere doordat fietsers van hun pedaal afglijden. Een gewoon antislippedaal met rubber geeft matige grip bij regen. Er zijn pedalen in de handel met een antisliplaag.
Goede spiegels voor de fiets blijken nauwelijks te koop. De Fietsbond wijst er verder op dat richtingaanwijzers voor fietsen al sinds 2010 wettelijk zijn toegestaan, maar je ziet ze nooit. Dat is jammer. Want hand uitsteken, op het verkeer letten, over je schouder kijken en met één hand blijven sturen is voor veel senioren lastig. Een richtingaanwijzer maakt dat veel makkelijker en is veel beter zichtbaar in het donker.
Bredere banden zijn veiliger en comfortabeler. Ze kunnen wegglijden voorkomen. Gewone fietsbanden zijn37 millimeter breed en moeten opgepompt worden tot 4 bar. Brede ballonbanden van minimaal50 mm breed hoeven maar een bandenspanning van 2 bar te hebben. Met deze bandenspanning rollen ze nog vrij licht. Ballonbanden hebben meer grip door het grotere contactvlak met de weg en bieden meer comfort door de betere demping. En ze vangen de balansverstoring beter op als je in de berm rijdt of op ander oneffen terrein.

Ook bij de keuze van een (zonne-)bril zijn er een paar zaken waar men op kan letten.

  • Hoe groter het montuur, hoe beter de ogen worden afgesloten voor rijwind.
  • Varifocus glazen werken slecht op de fiets omdat de slijprand hinderlijk is als je vlak voor je wilt kijken.
  • Zelfkleurende glazen zijn fijn tegen de zon maar blijven te lang donker als je een tunnel in fietst of een donker bos. Ook worden ze donker bij mist en nevel.
  • Kies een zonnebril die schittering vermindert en contrast verhoogt. Een lichtere, gele of oranje bril werkt het beste.

Over hoortoestellen op de fiets krijgt de Fietsersbond veel klachten. De ruis door rijwind blijkt namelijk vaak oorverdovend. Veel gebruikers zetten daarom het toestel op de fiets uit. De ruis verdwijnt als je een vinger voor je oor houdt. Een elegante ‘spoiler’ vlak voor je oor kan het probleem dus verhelpen. Welke fabrikant maakt een mooie sportbril, fietshelm of iets dergelijks voor gebruikers van een hoortoestel met geïntegreerde spoiler, zo vraagt de Fietsbond zich af.

Veel senioren hebben moeite met op- en afstappen. Er zijn mogelijkheden om het makkelijker te maken.

  • Een laag instapframe
  • Een kort zadel maakt het op- en afstappen makkelijker dan een lange zadel.
  • Een fiets met trapas lager bij de grond (27 –28 cm). Dit was vroeger gebruikelijk, nu is dit vaak30 cm. Nergens voor nodig.
  • Geen verende zadelpen want deze veert zo’n3 centimeterin als je er op gaat zitten. Een gewone zadelpen staat gewoon3 centimeterlager als je opstapt.

Veel ouderen maken dankbaar gebruik van een fiets met elektrische trapondersteuning. Maar er gebeuren soms ongevallen bij het wegrijden als de ondersteuning te abrupt start. Het is belangrijk dat de ondersteuning rustig start als je begint te trappen en weer stopt als je de pedalen stil houdt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gat in de markt voor veilige producten fietsende senioren - VerkeersNet

Gat in de markt voor veilige producten fietsende senioren

Ouderen zijn een kwetsbare groep in het verkeer. De Fietsersbond onderzocht daarom met hulp van een senioren testpanel hoe je fietsen veiliger en comfortabeler kunt maken.

Senioren op de fiets hebben volgens de Fietsersbond een drie keer hoger risico op letsel bij een ongeval als gemiddelde fietsers. Ook de kans op een eenzijdig ongeval is drie keer zo hoog. Volgens de Fietsersbond gaat er veel mis bij het opstappen, een obstakel –bij slecht zicht- over het hoofd zien, schrikken van achterop komende scooters en wegglijden. De testen tonen volgens de Fietsersbond aan dat krachtige koplampen, slipvrije pedalen, een goede spiegel, richtingaanwijzers en brede banden het fietsen voor ouderen veiliger en comfortabeler kunnen maken. Er is gebrek  aan dergelijke slimme, eenvoudig te monteren accessoires die het fietsen veiliger kunnen maken. En nieuwe fietsen zijn vaak met inferieure onderdelen zijn uitgerust.

Zo zitten op nieuwe fietsen vaak slechte koplampen. Het gezichtsvermogen van ouderen gaat vaak achteruit. Een krachtige koplamp, zeker op onverlichte wegen, helpt ongelukken te voorkomen.
Opvallend veel ongelukken gebeuren bij het op- en afstappen onder andere doordat fietsers van hun pedaal afglijden. Een gewoon antislippedaal met rubber geeft matige grip bij regen. Er zijn pedalen in de handel met een antisliplaag.
Goede spiegels voor de fiets blijken nauwelijks te koop. De Fietsbond wijst er verder op dat richtingaanwijzers voor fietsen al sinds 2010 wettelijk zijn toegestaan, maar je ziet ze nooit. Dat is jammer. Want hand uitsteken, op het verkeer letten, over je schouder kijken en met één hand blijven sturen is voor veel senioren lastig. Een richtingaanwijzer maakt dat veel makkelijker en is veel beter zichtbaar in het donker.
Bredere banden zijn veiliger en comfortabeler. Ze kunnen wegglijden voorkomen. Gewone fietsbanden zijn37 millimeter breed en moeten opgepompt worden tot 4 bar. Brede ballonbanden van minimaal50 mm breed hoeven maar een bandenspanning van 2 bar te hebben. Met deze bandenspanning rollen ze nog vrij licht. Ballonbanden hebben meer grip door het grotere contactvlak met de weg en bieden meer comfort door de betere demping. En ze vangen de balansverstoring beter op als je in de berm rijdt of op ander oneffen terrein.

Ook bij de keuze van een (zonne-)bril zijn er een paar zaken waar men op kan letten.

  • Hoe groter het montuur, hoe beter de ogen worden afgesloten voor rijwind.
  • Varifocus glazen werken slecht op de fiets omdat de slijprand hinderlijk is als je vlak voor je wilt kijken.
  • Zelfkleurende glazen zijn fijn tegen de zon maar blijven te lang donker als je een tunnel in fietst of een donker bos. Ook worden ze donker bij mist en nevel.
  • Kies een zonnebril die schittering vermindert en contrast verhoogt. Een lichtere, gele of oranje bril werkt het beste.

Over hoortoestellen op de fiets krijgt de Fietsersbond veel klachten. De ruis door rijwind blijkt namelijk vaak oorverdovend. Veel gebruikers zetten daarom het toestel op de fiets uit. De ruis verdwijnt als je een vinger voor je oor houdt. Een elegante ‘spoiler’ vlak voor je oor kan het probleem dus verhelpen. Welke fabrikant maakt een mooie sportbril, fietshelm of iets dergelijks voor gebruikers van een hoortoestel met geïntegreerde spoiler, zo vraagt de Fietsbond zich af.

Veel senioren hebben moeite met op- en afstappen. Er zijn mogelijkheden om het makkelijker te maken.

  • Een laag instapframe
  • Een kort zadel maakt het op- en afstappen makkelijker dan een lange zadel.
  • Een fiets met trapas lager bij de grond (27 –28 cm). Dit was vroeger gebruikelijk, nu is dit vaak30 cm. Nergens voor nodig.
  • Geen verende zadelpen want deze veert zo’n3 centimeterin als je er op gaat zitten. Een gewone zadelpen staat gewoon3 centimeterlager als je opstapt.

Veel ouderen maken dankbaar gebruik van een fiets met elektrische trapondersteuning. Maar er gebeuren soms ongevallen bij het wegrijden als de ondersteuning te abrupt start. Het is belangrijk dat de ondersteuning rustig start als je begint te trappen en weer stopt als je de pedalen stil houdt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.