
Fietsers in België mogen officieel wel/niet door het rode of oranjegeel verkeerslicht
In de Belgische Wegcode is het nu ook formeel vastgelegd. Fietsers mogen waar dat met borden is aangegeven door rood of oranjegeel rijden. Of toch niet?
Zoals Verkeersnet vorig jaar al meldde, gaat om een regel waarbij fietsers rechtdoor mogen rijden door een rood licht, op voorwaarde dat ze geen andere verkeersstromen kruisen. In de praktijk betekent dit dat de maatregel alleen op T-aansluitingen wordt toegepast waar de fietser rechtdoor rijdt.
De formele tekst in de Wegcode luidt als volgt:
Om het fietsen aan te moedigen en de rijtijden voor de fietsers te verkorten, wordt de mogelijkheid voorzien dat fietsers de verkeerslichten mogen voorbijrijden
– om rechts af te slaan (B22), wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan.
– om rechtdoor te rijden (B23), wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan vanaf het rode of oranjegele licht. Het voorrangsbord B23 mag alleen worden gebruikt op voorwaarde dat de fietsers geen verkeersstroom moeten dwarsen.
Er is nog wel een juridisch probleempje weg te werken. De Wegcode stelt namelijk ook: ‘Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.’ Er wordt gewerkt om deze tegenstrijdigheid op te lossen…