Maximaal 100 legale fietstaxi’s in Amsterdam

fietstaxiVanaf 1 april 2013 gelden nieuwe regels voor het alternatief personen vervoer in Amsterdam. Dat heeft het college van B&W besloten. Met alternatief personenvervoer worden onder andere fietstaxi’s, elektrische tuktuk’s en paardenkoetsen bedoeld. De aangepaste regelgeving moet er voor zorgen dat de overlast van fietstaxi afneemt en dat er hoogwaardig en milieuvriendelijk vervoer voor de korte afstand wordt aangeboden.

Vanaf 8 februari 2013 kunnen nieuwe vergunningen worden aangevraagd. Er mogen maximaal honderd fietstaxi in de stad zijn en tien paardenkoetsen. Voor de overige categorieën is op dit moment geen maximum ingesteld. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen wordt de aanvraag getoetst op veiligheid en uitstraling, integriteit, interne controle, klachtenafhandeling en dienstverlening. Ook zal de gemeente kijken naar de bedrijfsvoering, de opleidingen van de chauffeurs, tarieven en de reputatie van de ondernemer bij de handhavende instanties. Bij alternatief personenvervoer wordt op soortgelijke manier als bij taxi’s omgegaan met klachten. Fietstaxi’s krijgen een herkenbaar plaatje met nummer en de vergunninghouder wordt aangesproken op het handelen van de chauffeurs. Maakt een chauffeur een overtreding, dan kan dit van invloed zijn op de gehele organisatie. Klachten kunnen gemeld worden bij het landelijk klachtenpunt http://www.taxiklacht.nl/.

Het vrijgeven van de markt in 2009 heeft naast een aantal voordelen voor de ondernemers ook geleid tot snelle groei van het aantal fietstaxi’s in Amsterdam. Hierdoor is een aantal problemen ontstaan: overlast op de openbare weg, onvoldoende kwaliteit van dienstverlening, nadelige effecten op de verkeersveiligheid, geen goede klachtenprocedure voor klanten en er zijn problemen met de handhaving op fietstaxi’s zonder vergunning. De maximale breedte van de fietstaxi wordt 1,20 meter i.p.v. 1,30 meter.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.