Londen investeert ruim miljard in de fiets

londen3Burgemeester Boris Johnson gaat ruim een miljard euro in de fiets investeren. Naar Nederlands model wordt het netwerk fors uitgebreid met vrijliggende fietspaden en komen er meer fietsenstallingen. Om de veiligheid te verbeteren worden meer rotondes in de stad aangelegd.

Fietsen is de laatste jaren al fors toegenomen in de Engelse hoofdstad, met 173 procent sinds 2001. Maar Johnson wil het gebruik verdubbelen. Belangrijk element in de plannen is de Crossrail for the bike, een 15 km lange vrijliggende fietsroute dwars door de stad. Het moet de langste vrijliggende route van Europa worden en het hart vormen van het nieuwe Tube network. Dat zijn fietsroutes die parallel lopen aan metrolijnen en buslijnen, en ook dezelfde naam meekrijgen zodat iedereen ze weet te vinden. Dat geef ook aan dat het ontlasten van de metro – naast het terugdringen van het autoverkeer – een belangrijke reden vormt om in de fiets te investeren.
Daarnaast komt er een stelsel van Quietways, volledig bewegwijzerd voeren door rustige straten tot in de voorsteden. Londen hoopt daar vooral nieuwe fietsers mee te overtuigen. Waar nodig zal de snelheid voor het autoverkeer worden teruggebracht tot 30 km/uur. Eveneens naar Nederlands voorbeeld komt er een reuzenstalling bij een van de hoofdstations en worden er 80.000 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd. Verder wordt het gebruik van de elektrische fiets – ook in de vorm van leenfietsen – gepromoot. Het aantal gewone Barclay-leenfietsen wordt opgevoerd tot 11.000. Probleem is nog wel op het plan financieel rond te krijgen. Er is 300 miljoen pond beschikbaar, de rest moet nog bij de regering worden gehaald.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.