Onderzoek ‘het vergevingsgezinde fietspad’ van start

veiligebermenDit voorjaar zijn video-opnamen gemaakt op het fietspad langs de N229 in de provincie Utrecht. Na de verbreding van het fietspad, in juli, wordt er opnieuw gefilmd. De opnamen gebeuren in het kader van de pilot van het project ‘het vergevingsgezinde fietspad’ van de Rijksuniversiteit Groningen, ingenieursbureau Royal Haskoning DHV, een aantal lagere overheden en de Fietsersbond.

Een dag of vier hebben onderzoekers van Royal Haskoning DHV en de Rijksuniversiteit Groningen het gedrag van fietsers in beeld gebracht op het fietspad tussen Wijk bij Duurstede en Bunnik. Gekeken is naar de plaats op het fietspad, de afstand tot de berm, eventueel slingergedrag en hoe mensen de bocht nemen. Naast de video-opnamen zijn er zo’n 160 fietsers geënquêteerd over mogelijke verbeteringen van het fietspad. In juli laat de provincie Utrecht het fietspad verbreden. Daarna zullen opnieuw opnamen worden gemaakt en wordt er gekeken in hoeverre het gedrag van fietsers is veranderd.
Deze pilot is onderdeel van een groter onderzoek naar mogelijkheden om door infrastructurele verbeteringen het aantal eenzijdige ongelukken van fietsers te verbeteren. In een later stadium zullen er ook fietsroutes onderzocht worden in de buurt van Zwolle en in Friesland. Als onderdeel van dit onderzoek is de Rijksuniversiteit Groningen gestart met een naturalistic cycling-project. Ongeveer tien fietsers gaan rijden met een camera op de fiets. Daarbij wordt hun gewone fietsgedrag in beeld gebracht.
Al deze onderzoeken vormen het drie jaar durende project ‘het vergevingsgezinde fietspad’. Daarbij gaat het vooral over de vraag hoe oudere fietsers (50 jaar en ouder) zich over de weg begeven en welke maatregelen nodig zijn om het aantal fietsongevallen te verkleinen.
In het project werken Royal Haskoning DHV en Rijksuniversiteit Groningen samen met de provincies Fryslân, Utrecht en Overijssel, de Fietsersbond, politie IJsselland, en de gemeenten Zwolle en Leeuwarden. De helft van het project wordt door het ministerie van I&M gefinancierd, de andere helft komt van de betrokken lagere overheden. ‘Het vergevingsgezinde fietspad’ kwam als beste idee uit de bus na een oproep van het ministerie om met vernieuwende ideeën de verkeersveiligheid van 50-plussers te verbeteren. Het idee is om een ‘vergevingsgezinde fietspad’ te ontwerpen dat uitnodigt tot wenselijk fietsgedrag en waar nodig foutcorrigerend en letselbeperkend werkt.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.