Brabantse fietser krijgt vaker groen

Bij koud en regenachtig weer krijgen fietsers op diverse plekken in Brabant langer groen licht. De provincie heeft hiermee geëxperimenteerd in Grave en heeft besloten de positieve resultaten in praktijk te brengen.

De komende jaren zullen alle relevante verkeerslichten in Brabant worden aangepast, te beginnen met drie locaties: de Veerweg in Oeffelt, de N279 (bij De Eenhoorn) in ’s-Hertogenbosch en de N279 bij Den Dungen.
Het groen licht-principe werkt als volgt: bij regen, een temperatuur lager dan 10 graden of bij minimaal autoverkeer krijgen fietsers twee of drie keer groen licht in plaats van één keer. Om de weersomstandigheden te kunnen bepalen, zijn een regensensor en een thermometer aan het verkeersregelingssysteem gekoppeld. De provincie Noord-Brabant beheert in totaal 85 verkeersregelinstallaties. Een aantal daarvan kent geen fietsoversteek. Daarnaast wordt een aantal geregelde kruispunten overgedragen of omgebouwd tot een rotonde. Dat betekent dat er 39 locaties overblijven die de komende jaren zullen worden aangepast.
In Oosterhout staat een soortgelijk verkeerslicht. Deze regeling geeft fietsers prioriteit bij regen of bij het begin/einde van schooltijden. De regeling in Grave houdt rekening met de verkeersdrukte en meet zowel regen als temperatuur.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Brabantse fietser krijgt vaker groen - VerkeersNet

Brabantse fietser krijgt vaker groen

Bij koud en regenachtig weer krijgen fietsers op diverse plekken in Brabant langer groen licht. De provincie heeft hiermee geëxperimenteerd in Grave en heeft besloten de positieve resultaten in praktijk te brengen.

De komende jaren zullen alle relevante verkeerslichten in Brabant worden aangepast, te beginnen met drie locaties: de Veerweg in Oeffelt, de N279 (bij De Eenhoorn) in ’s-Hertogenbosch en de N279 bij Den Dungen.
Het groen licht-principe werkt als volgt: bij regen, een temperatuur lager dan 10 graden of bij minimaal autoverkeer krijgen fietsers twee of drie keer groen licht in plaats van één keer. Om de weersomstandigheden te kunnen bepalen, zijn een regensensor en een thermometer aan het verkeersregelingssysteem gekoppeld. De provincie Noord-Brabant beheert in totaal 85 verkeersregelinstallaties. Een aantal daarvan kent geen fietsoversteek. Daarnaast wordt een aantal geregelde kruispunten overgedragen of omgebouwd tot een rotonde. Dat betekent dat er 39 locaties overblijven die de komende jaren zullen worden aangepast.
In Oosterhout staat een soortgelijk verkeerslicht. Deze regeling geeft fietsers prioriteit bij regen of bij het begin/einde van schooltijden. De regeling in Grave houdt rekening met de verkeersdrukte en meet zowel regen als temperatuur.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.