Alle fietspaden in Brabant krijgen doorgetrokken kantstrepen

belijningAlle fietspaden langs provinciale wegen in Brabant krijgen aan weerszijden een doorgetrokken streep. Dat is het resultaat van een proef die werd uitgevoerd op het fietspad langs de Oosterhoutseweg (N631) in Rijen.

In het onderzoek zijn negen soorten markeringen getest, van innovatieve lichtgevende markeringen tot traditionele wegenverf. Deze soorten zijn allemaal vergeleken met de situatie waarin geen markering aanwezig is op het fietspad. Een enquête gaf inzicht in de ervaringen van gebruikers van het fietspad. Ook waren er bijeenkomsten waarin ervaringen van gebruikers werden gedeeld.

De ledlampen in het wegdek vielen af vanwege de relatief hoge aanlegkosten. Daarnaast werden ze gestolen tijdens de proef (uit het wegdek geschroefd). Iets verhoogd aangelegde reflectoren vergrootten de kans op vallen. De ‘lichtgevende’ reflectiestrepen bleken beperkte meerwaarde te hebben en werden glad bij regen. Uiteindelijk bleek de doorgetrokken witte belijning van 10 centimeter breed het beste te scoren.

De conclusies en aanbevelingen van de pilot zijn aanleiding om alle provinciale fietspaden te gaan voorzien van markeringen. Daar waar het kan neemt de provincie het mee in het reguliere onderhoud van de fietspaden. Daar waar het nodig is, worden de strepen versneld aangelegd. Op het fietspad tussen Rijen en Oosterhout wordt de veilige belijning als eerste aangebracht op de stukken waar nog geen markering aanwezig is.

Eerder dit jaar deed ook de provincie Drenthe onderzoek naar kantmarkering op fietspaden. Ook daar kwam uit dat veel fietsers dat wel zien zitten. Toch gaat Drenthe die markering niet zonder meer overal aanbrengen. Om de zichtbaarheid te verbeteren past de provincie al langere tijd lichtgekleurd asfalt of beton toe op de fietspaden die aan de beurt zijn voor groot onderhoud. Men geeft hieraan de voorkeur omdat aan de kantmarkering ook aan aantal nadelen zouden zitten, zoals slechtere waterafvoer en de veel hogere kosten voor het aanbrengen en het onderhoud. De kantmarkering wordt wel toegepast op plekken die speciale aandacht vragen, zoals scherpe bochten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Alle fietspaden in Brabant krijgen doorgetrokken kantstrepen - VerkeersNet

Alle fietspaden in Brabant krijgen doorgetrokken kantstrepen

belijningAlle fietspaden langs provinciale wegen in Brabant krijgen aan weerszijden een doorgetrokken streep. Dat is het resultaat van een proef die werd uitgevoerd op het fietspad langs de Oosterhoutseweg (N631) in Rijen.

In het onderzoek zijn negen soorten markeringen getest, van innovatieve lichtgevende markeringen tot traditionele wegenverf. Deze soorten zijn allemaal vergeleken met de situatie waarin geen markering aanwezig is op het fietspad. Een enquête gaf inzicht in de ervaringen van gebruikers van het fietspad. Ook waren er bijeenkomsten waarin ervaringen van gebruikers werden gedeeld.

De ledlampen in het wegdek vielen af vanwege de relatief hoge aanlegkosten. Daarnaast werden ze gestolen tijdens de proef (uit het wegdek geschroefd). Iets verhoogd aangelegde reflectoren vergrootten de kans op vallen. De ‘lichtgevende’ reflectiestrepen bleken beperkte meerwaarde te hebben en werden glad bij regen. Uiteindelijk bleek de doorgetrokken witte belijning van 10 centimeter breed het beste te scoren.

De conclusies en aanbevelingen van de pilot zijn aanleiding om alle provinciale fietspaden te gaan voorzien van markeringen. Daar waar het kan neemt de provincie het mee in het reguliere onderhoud van de fietspaden. Daar waar het nodig is, worden de strepen versneld aangelegd. Op het fietspad tussen Rijen en Oosterhout wordt de veilige belijning als eerste aangebracht op de stukken waar nog geen markering aanwezig is.

Eerder dit jaar deed ook de provincie Drenthe onderzoek naar kantmarkering op fietspaden. Ook daar kwam uit dat veel fietsers dat wel zien zitten. Toch gaat Drenthe die markering niet zonder meer overal aanbrengen. Om de zichtbaarheid te verbeteren past de provincie al langere tijd lichtgekleurd asfalt of beton toe op de fietspaden die aan de beurt zijn voor groot onderhoud. Men geeft hieraan de voorkeur omdat aan de kantmarkering ook aan aantal nadelen zouden zitten, zoals slechtere waterafvoer en de veel hogere kosten voor het aanbrengen en het onderhoud. De kantmarkering wordt wel toegepast op plekken die speciale aandacht vragen, zoals scherpe bochten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.