Snelheidsmeter, dashboard. Foto: iStock / artisteer

Minister: snelheidsassistent geen begrenzer, maar hulpmiddel

Snelheidsmeter, dashboard. Foto: iStock / artisteer (onbeperkt gebruik)

Het is niet waarschijnlijk dat er verkeersonveilige situaties ontstaan door de verplichting van de intelligente snelheidsassistent (ISA) in nieuwe auto’s vanaf juli dit jaar. De straks verplichte variant van ISA is namelijk geen snelheidsbegrenzer, waardoor harder rijden wel mogelijk zal blijven. Automobilisten krijgen alleen een waarschuwing, antwoordt minister Mark Harbers op vragen van twee Kamerleden. 

Eind vorig jaar werd bekend dat de EU een nieuwe wet heeft aangenomen, waardoor later dit jaar alle nieuwe auto’s uitgerust dienen te zijn met dit systeem. Onder andere Acea, de Europese organisatie voor autofabrikanten, is kritisch. Verkeersborden kunnen namelijk verkeerd gelezen worden, wat ergerlijk is voor automobilisten. Er zouden zelfs gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als een bestuurder altijd zich aan de snelheid moet houden. Daarom stelden Tweede Kamerleden Nicki Pouw-Verweij (JA21) en Barry Madlener (PVV) vragen aan de minister.

Verkeersveiligheid

Minister Harbers wijst er echter op dat de risico’s van dit systeem gering zijn, omdat automobilisten met dit systeem gewoon nog harder kunnen rijden. Zelfs als een autofabrikant ervoor kiest om bijvoorbeeld een gaspedaal te gebruiken dat tegendruk geeft bij het bereiken van de limiet, moet de automobilist door bijvoorbeeld harder te drukken alsnog sneller kunnen rijden. “De bestuurder is altijd zelf verantwoordelijk voor de keuze van de snelheid”, aldus de minister.

Hij laat bovendien weten aan Madlener dat het systeem indien gewenst uitgeschakeld kan worden. Dat kan niet permanent, want het systeem gaat elke keer bij het starten van de auto aan. Dit is bewust. Door het steeds opnieuw aan te zetten bij het opstarten van de wagen groeit de kans dat mensen het systeem gebruiken. Harbers: “Dat komt de verkeersveiligheid ten goede.”

Onaanvaardbaar risico

Voor een goede werking is het noodzakelijk dat dit systeem betrouwbaar is. In Europees verband is om die reden afgesproken dat de Intelligente Snelheidsassistent in zeker 90 procent van de gevallen een juiste snelheid moet aangeven én bij de juiste snelheid een waarschuwing geeft. Pouw-Verweij denkt echter dat die foutmarge kan leiden tot een ‘onaanvaardbaar risico’ voor de verkeersveiligheid. Ze denkt dan ook dat de ISA pas verantwoord kan worden ingevoerd als het totaalplaatje in orde is. Maar daar is de minister het niet mee eens, aangezien de snelheidsassistent slechts een hulpmiddel is voor automobilisten om zich beter aan de snelheid te houden.

Het is overigens aan fabrikanten zelf om te beslissen hoe zij betrouwbare informatie  over de juiste snelheden op de verschillende wegvakken verzamelen. Dat kan via camera’s en softwarematige bordenherkenning, maar ook met een digitale snelhedenkaart. Een combinatie van de twee is ook mogelijk. In Nederland zijn wegbeheerders al verplicht om actuele snelheidslimieten per wegvak beschikbaar te stellen in een nationale snelhedenkaart. Als aanvulling wordt gewerkt aan een verdere verbetering van de digitale reisinformatie via het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitdata.

 Gevoelige informatie vastleggen

De PVV’er en JA21’er maken zich daarnaast nog zorgen over de informatie die hiermee wordt verzameld. Kunnen verzekeraars straks de hoogte van de premie berekenen op basis van informatie uit dit systeem? Wordt de ISA straks gebruikt voor andere doelen, zoals belastingheffing op basis van CO2-uitstoot. De minister antwoordt dat dit niet aan de orde is. Dit soort data wordt namelijk helemaal niet opgeslagen door ISA.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.