Noord-Holland denkt mee over Europees hyperloopnetwerk

Hyperloop FOTO Hardt

Een hyperloop zou wel eens hét schone en snelle alternatief voor vliegen binnen Europa kunnen zijn, is de opvatting van de Noord-Hollandse gedeputeerde Jeroen Olthof. Daarom denkt de provincie na over de manier waarop een netwerk van hyperloopverbindingen in Europa eruit zou moeten komen te zien. Welke steden en regio’s kunnen worden verbonden bijvoorbeeld?

De hyperloop is een innovatie waar al een aantal jaar over gesproken wordt. Een soort trein zweeft door een buis waarin bijna geen luchtweerstand is. Daardoor kun je met weinig energie zeer hoge snelheden halen. De provincie gelooft dat het zo mogelijk is om Noord-Holland bereikbaar én leefbaar te houden. Het is de verwachting dat deze zomer de eerste ideeën voor een Hyperconnected Europe gepresenteerd kunnen worden.

Verbinding met andere Europese, stedelijke gebieden

“Noord-Holland is een economisch belangrijke regio, waar veel mensen wonen, werken en hun vrije tijd doorbrengen”, licht Olthof toe. “We willen af van de uitstoot, de geluidsoverlast en de files van het verkeer en tegelijk onze economische voorspoed behouden. Dan is het belangrijk om goed verbonden te zijn met andere stedelijke gebieden en metropolen in Europa. Stel je eens voor dat je vracht binnen een half uur in Düsseldorf is of dat je zelf binnen drie kwartier aan de Seine in Parijs staat. Dit kan dé gamechanger zijn voor het echt verbinden van Europa.”

Afgelopen jaar werkte de provincie ook al mee aan een onderzoek over de mogelijkheden voor een hyperloop voor goederen. Een hyperloop voor goederen zal waarschijnlijk sneller in gebruik genomen kunnen worden dan eentje voor personenvervoer, is de verwachting. Dit komt door de vele technische aspecten en veiligheidseisen die gepaard gaan met deze ontwikkeling. Er bestaan onder meer ideeën om hiervoor infrastructuur aan te leggen langs de A4, zodat de cargo hyperloop de bloemenveilingen van Naaldwijk en Aalsmeer verbindt met Schiphol en de havens van Amsterdam en Rotterdam. Die buis kan later gebruikt worden voor het vervoer van mensen.

De Vervoerregio Amsterdam nam ook al deel aan dat onderzoek. Een groot voordeel zou zijn dat goederen niet langer via de weg vervoerd worden. Dat scheelt vrachtwagens op de weg en de producten komen op tijd aan. Bovendien zijn de kosten lager, denkt de Vervoerregio.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.