Pilot

Algoritme lost probleem dunne lijnen op: minder bussen, meer passagiers

Haagse Hopper Benoordenhout rijdt op aanvraag via een slim algoritme. Foto: HTM.

Bussen die hun vaste route rijden, langs veelal lege haltes. Doodzonde en inefficiënt. Dat kan anders, dachten ontwikkelaars van MIT en TU Delft. Zij schreven een algoritme die een aardverschuiving teweeg kan brengen in de OV-sector. De software berekent elke vijftien seconden de ideale route voor de passagiers in de bus en de wachtende reizigers. Het resultaat: de bus rijdt de meest efficiënte route, slaat lege haltes over en de wachttijden nemen af. De eerste pilot in Nederland met het systeem is van start en de resultaten zijn veelbelovend.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van vliet

Bron: OVPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Algoritme lost probleem dunne lijnen op: minder bussen, meer passagiers - VerkeersNet
Pilot

Algoritme lost probleem dunne lijnen op: minder bussen, meer passagiers

Haagse Hopper Benoordenhout rijdt op aanvraag via een slim algoritme. Foto: HTM.

Bussen die hun vaste route rijden, langs veelal lege haltes. Doodzonde en inefficiënt. Dat kan anders, dachten ontwikkelaars van MIT en TU Delft. Zij schreven een algoritme die een aardverschuiving teweeg kan brengen in de OV-sector. De software berekent elke vijftien seconden de ideale route voor de passagiers in de bus en de wachtende reizigers. Het resultaat: de bus rijdt de meest efficiënte route, slaat lege haltes over en de wachttijden nemen af. De eerste pilot in Nederland met het systeem is van start en de resultaten zijn veelbelovend.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van vliet

Bron: OVPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.