Egbert de Vries (bron: Vervoerregio)

Egbert de Vries nieuwe verkeerswethouder Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft een nieuwe wethouder voor Verkeer en Vervoer. Egbert de Vries volgt Sharon Dijksma op, die halverwege december aftrad en burgemeester van Utrecht werd. De Vries wordt verantwoordelijk voor Verkeer en Vervoer, Luchtkwaliteit en Water.

De Vries is geen nieuwkomer in de Amsterdamse politiek. Hij was namelijk van 1998 tot 2002 gemeenteraadslid voor de PvdA in Amsterdam met de portefeuille Verkeer en Vervoer en daarna deelraadslid in stadsdeel Zuid. Van 2006 tot 2010 was hij stadsdeelvoorzitter van stadsdeel Oud-Zuid en vervolgens tot 2014 vicevoorzitter van stadsdeel Zuid.

Reactie

“Ik ben vereerd met de benoeming tot wethouder van deze mooie stad”, aldus De Vries in een reactie. “Ik kijk ernaar uit om, samen met het college, de raad en de regio aan het werk te gaan voor de mensen die hier wonen, werken en op bezoek zijn. De portefeuille Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit is bij uitstek een sociale portefeuille.”

“Luchtkwaliteit gaat één op één over gezondheid, toegankelijk en bereikbaar ov helpt ook zwakkeren om van a naar b te komen en met goed aanvullend openbaar vervoer kunnen we bijdragen aan het terugdringen van eenzaamheid. Er is al veel gedaan, maar er moet ook nog heel veel gebeuren. Ik ga hard aan de slag om problemen op te lossen, want dat verdient deze stad.”

Carrière

De Vries was hiervoor directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC). Hij hield zich daarbij onder andere bezig met de gezamenlijke projecten van de woningcorporaties in Amsterdam en de lobby richting gemeente en Rijk.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “Egbert de Vries nieuwe verkeerswethouder Amsterdam”

Pat Rick|25.01.21|17:07

Laat Egbert betekenis geven aan meer dan Amsterdam, maar voor de hele metropoolregio. Laat metro de ruggegraat zijn voor OV in MRA en zo een autoloze lifestyle ondersteunen voor 2,5 miljoen inwoners. Vancouver: zelfde aantal mensen, ca 10 jaar later begonnen en nu 60% meer metro network voor hoogwaardig en hoogfrequent OV. Moet ook rond A’dam kunnen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.