Brummen ruimt 470 verkeersborden

brummenMaar liefst 470 verkeersborden gaan er verdwijnen in de gemeente Brummen. Deze ‘bordensanering’ moet bijdragen aan een verkeersveilige, rustige en overzichtelijke inrichting van de weg. Voorafgaand aan de ruimactie is een uitgebreide inventarisatie gedaan en zijn richtlijnen geformuleerd waar en wanneer verkeersborden nuttig en nodig zijn.

Door de jaren heen zijn in Brummen (21.000 inwoners) net als in andere gemeente veel borden geplaatst waarbij de vraag is of ze nog allemaal noodzakelijk en functioneel zijn. In een saneringsplan is in kaart gebracht welke borden overbodig zijn of strijdig met elkaar.

Volgens het plan kunnen 470 van de 2812 borden verdwijnen. Dit is 17% van het totaal aantal borden in de gemeente.

Bij het opstellen van het saneringsplan is in de eerste plaats gekeken welke borden relatief eenvoudig zijn te saneren, zoals herhalingsborden, borden die algemene regels aanduiden (gevaar- en aanduidingsborden, vooraankondigingsborden) en juridisch onjuist borden.

Daarnaast is bekeken welke borden kunnen verdwijnen door een eenvoudige maatregel te nemen, bijvoorbeeld door een paaltje te plaatsen.

Tenslotte is gekeken welke borden daadwerkelijk ‘gedereguleerd’ konden worden.

Als voorbeeld: de borden met een maximumsnelheid van 50 km/h hoeven niet geplaatst te worden onder een komportaal of bebouwde kombord. En een zone 30 km/uur bord kan losse 30 km/uur-borden borden vervangen. Verder kunnen voorrangsborden soms worden vervangen door haaientanden en je kunt parkeren verhinderen met borden, maar ook met fysieke maatregelen.

De meeste winst blijkt in Brummen te behalen door het verwijderen van waarschuwingsborden (40% van de 2812 borden die het veld ruimen). Verder bestaat 15% uit borden ‘gesloten verklaring’ en 14% uit overbodige snelheidsborden.

Bijkomend voordeel: de kosten voor onderhoud en vervanging van verkeersborden gaan met 17% ofwel € 2.500,- per jaar omlaag.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Brummen ruimt 470 verkeersborden - VerkeersNet

Brummen ruimt 470 verkeersborden

brummenMaar liefst 470 verkeersborden gaan er verdwijnen in de gemeente Brummen. Deze ‘bordensanering’ moet bijdragen aan een verkeersveilige, rustige en overzichtelijke inrichting van de weg. Voorafgaand aan de ruimactie is een uitgebreide inventarisatie gedaan en zijn richtlijnen geformuleerd waar en wanneer verkeersborden nuttig en nodig zijn.

Door de jaren heen zijn in Brummen (21.000 inwoners) net als in andere gemeente veel borden geplaatst waarbij de vraag is of ze nog allemaal noodzakelijk en functioneel zijn. In een saneringsplan is in kaart gebracht welke borden overbodig zijn of strijdig met elkaar.

Volgens het plan kunnen 470 van de 2812 borden verdwijnen. Dit is 17% van het totaal aantal borden in de gemeente.

Bij het opstellen van het saneringsplan is in de eerste plaats gekeken welke borden relatief eenvoudig zijn te saneren, zoals herhalingsborden, borden die algemene regels aanduiden (gevaar- en aanduidingsborden, vooraankondigingsborden) en juridisch onjuist borden.

Daarnaast is bekeken welke borden kunnen verdwijnen door een eenvoudige maatregel te nemen, bijvoorbeeld door een paaltje te plaatsen.

Tenslotte is gekeken welke borden daadwerkelijk ‘gedereguleerd’ konden worden.

Als voorbeeld: de borden met een maximumsnelheid van 50 km/h hoeven niet geplaatst te worden onder een komportaal of bebouwde kombord. En een zone 30 km/uur bord kan losse 30 km/uur-borden borden vervangen. Verder kunnen voorrangsborden soms worden vervangen door haaientanden en je kunt parkeren verhinderen met borden, maar ook met fysieke maatregelen.

De meeste winst blijkt in Brummen te behalen door het verwijderen van waarschuwingsborden (40% van de 2812 borden die het veld ruimen). Verder bestaat 15% uit borden ‘gesloten verklaring’ en 14% uit overbodige snelheidsborden.

Bijkomend voordeel: de kosten voor onderhoud en vervanging van verkeersborden gaan met 17% ofwel € 2.500,- per jaar omlaag.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.