Vliegende auto beproefd

palvOp maandag 27 april vond een test plaats met de Personal Air and Land Vehikel (Pal-V), die kan rijden en vliegen. In opdracht van minister van verkeer Camiel Eurlings heeft de commissie-Noordzij de mogelijkheden onderzocht om de files te verminderen, wat resulteerde in het rapport ‘Fundamentele Verkenning Transportbelemmeringen’. Uit het voorstel van de commissie kwam deze vliegdemonstratie voort met de Pal-V.

In 2002 is een consortium van ondernemers gestart met de ontwikkeling van de PAL-V. Vorig jaar verstrekte Senter Novem een startkrediet waarna de bouw van het prototype startte.
Het gaat om een ontwerp van de Brabantse ondernemer John Bakker. De Pal-V is een combinatie van een auto, een motorfiets en een autogyro. Het driewielige voertuig helt in de bochten over als een motorfiets en het kan indien nodig wentelwieken uitvouwen. De Pal-V kan met een kruissnelheid van 150 km/uur een maximale afstand van 450 kilometer afleggen.

De demonstratie op 27 april is uitgevoerd met een Carver en een gyrocopter die model staan voor de functionaliteiten die in de PAL-V zijn verenigd.  De Pal-V zal zelf vliegt nog niet. De Pal-V wordt in 2012 op de markt verwacht.

De demonstratie moet verder inzicht opleveren in de kansen en bedreigingen van het veilig gebruik van een nieuw (duurzaam) vervoersconcept op de openbare infrastructuur. De overheid en bedrijfsleven kunnen tevens ervaring opdoen met het verminderen van regelgeving en certificering van nieuwe vervoersconcepten.Na deze praktijkproef start een regelgeving- en certificeringtraject waarin de randvoorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden vastgelegd. Voor deze demonstratie werken het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven samen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vliegende auto beproefd - VerkeersNet

Vliegende auto beproefd

palvOp maandag 27 april vond een test plaats met de Personal Air and Land Vehikel (Pal-V), die kan rijden en vliegen. In opdracht van minister van verkeer Camiel Eurlings heeft de commissie-Noordzij de mogelijkheden onderzocht om de files te verminderen, wat resulteerde in het rapport ‘Fundamentele Verkenning Transportbelemmeringen’. Uit het voorstel van de commissie kwam deze vliegdemonstratie voort met de Pal-V.

In 2002 is een consortium van ondernemers gestart met de ontwikkeling van de PAL-V. Vorig jaar verstrekte Senter Novem een startkrediet waarna de bouw van het prototype startte.
Het gaat om een ontwerp van de Brabantse ondernemer John Bakker. De Pal-V is een combinatie van een auto, een motorfiets en een autogyro. Het driewielige voertuig helt in de bochten over als een motorfiets en het kan indien nodig wentelwieken uitvouwen. De Pal-V kan met een kruissnelheid van 150 km/uur een maximale afstand van 450 kilometer afleggen.

De demonstratie op 27 april is uitgevoerd met een Carver en een gyrocopter die model staan voor de functionaliteiten die in de PAL-V zijn verenigd.  De Pal-V zal zelf vliegt nog niet. De Pal-V wordt in 2012 op de markt verwacht.

De demonstratie moet verder inzicht opleveren in de kansen en bedreigingen van het veilig gebruik van een nieuw (duurzaam) vervoersconcept op de openbare infrastructuur. De overheid en bedrijfsleven kunnen tevens ervaring opdoen met het verminderen van regelgeving en certificering van nieuwe vervoersconcepten.Na deze praktijkproef start een regelgeving- en certificeringtraject waarin de randvoorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden vastgelegd. Voor deze demonstratie werken het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven samen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.