Meeste files in Den Haag

fileVolgens TomTom was Den Haag in 2014 wederom de stad met de meeste filevertraging van Nederland. Op de tweede plaats heeft Groningen Den Haag praktisch ingehaald. Grootste stijgers in de lijst zijn Tilburg en Utrecht.

Gemiddeld duurt vergeleken met vrije doorstroom een rit in en om Den Haag 22% langer als gevolg van verkeersopstoppingen. TomTom tekent daarbij aan dat Den Haag aan zee ligt en geen ringweg heeft, waardoor verkeer moeilijk de stad in- en uitkomt.

In de ochtend- en avondspits is de vertraging respectievelijk 42% en 46%. Voor iemand met dertig minuten woon-werkverkeer, betekent dat een vertraging van 26 minuten per dag. Dat is bijna 100 uur op jaarbasis: zo’n twaalf werkdagen.

Grootste stijgers in de lijst zijn Tilburg en Utrecht, waar de gemiddelde vertraging met twee procentpunt toenam.

TomTom’s Traffic Index is gebaseerd op daadwerkelijke reistijden van auto’s en kijkt naar zowel snelwegen als regionale en lokale wegen.

Nederlandse top 10
1 (1) Den Haag 22% (-)
2 (2) Groningen 22% (+1)
3 (3) Amsterdam 19% (-)
4 (4) Rotterdam 19% (-)
5 (5) Nijmegen 19% (-)
6 (6) Tilburg 17% (+2)
7 (8) Breda 15% (+1)
8 (7) Eindhoven 15% (+1)
9 (9) Utrecht 14% (+2)
10 (10) Almere 11% (+1)

De vertraging in de Nederlandse steden valt echter in het niet vergeleken bij de rest van de wereld. De lijst wordt aangevoerd door Istanbul, vorig jaar nog tweede. De gemiddelde vertraging daar is 58%. In de avondspits duurt een rit in de Turkse stad zelfs meer dan dubbel zo lang. Met drie nieuwe binnenkomers staan er nu opvallend veel steden in Rusland en Brazilië in de top 10. Dit strookt met het idee dat opkomende economieën ook te kampen hebben met toenemende filedruk.

Wereldwijde top 10
1 (2) Istanbul (Tur) 58%
2 (4) Mexico Stad (Mex) 55%
3 (3) Rio de Janeiro (Bra) 51%
4 (1) Moskou (Rus) 50%
5 (-) Salvador (Bra) 46%
6 (-) Recife (Bra) 45%
7 (-) Sint Petersburg (Rus) 44%
8 (-) Boekarest (Roe) 41%
9 (7) Warschau (Pol) 40%
10 (9) Los Angeles (VS) 39%

Onderwerpen:

Auteur: Betaald

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.