Driekwart jongeren wil eigen auto

jongereDe auto is nog steeds populair onder jongeren. Een e-fiets zien ze niet zitten.

Dat  blijkt uit een onderzoek van Goudappel Coffeng in samenwerking met communicatiebureau Youngworks waarover de RAI Vereniging rapporteert.

Van de ondervraagde jongeren zegt driekwart op z’n dertigste zeker een auto te bezitten. Ook de (gewone) fiets en – onder een kleine groep – de scooter zijn onder jongeren redelijk populair, in tegenstelling tot de e-bike.

Opmerkelijk is verder dat veel jongeren sceptisch zijn over autodelen en zelfrijdende auto’s. Bij het onderzoek werden de respondenten ingedeeld in een vijftal segmenten: de statusgerichte levensgenieter (28%); de behoedzame soloreiziger (26%); de pragmatische beweger (21%); de onbevangen verkeersdeelnemers (14%) en de onafhankelijke idealist (11%).

Volgens de onderzoekers blijkt uit dit nieuwe onderzoek niet dat de emotionele voorkeur van jonge generaties verschuift naar autodelen en het OV en dat het hen weinig zou uitmaken hoe zij van A naar B komen. “Binnen het segment ‘de statusgerichte levensgenieter’ wordt de auto nog altijd als een statussymbool beschouwt. Jongeren in de categorie de ‘behoedzame soloreiziger’ zien de auto vooral als een gebruiksmiddel en hechten bovendien veel waarde aan de veiligheid van een auto en aan verkeersveiligheid.”

Meer dan 80 procent van alle ondervraagden heeft een positief beeld over de auto én de fiets. Ongeveer 40 tot 50 procent geeft aan de auto vaker dan eenmaal per week te gebruiken als bestuurder of passagier en 80 procent pakt de fiets meer dan een keer per week.

Jongeren zijn zeer te spreken over de (gewone) fiets als vervoermiddel. Een meerderheid (52%) vindt het heerlijk om op de fiets te zitten. Bijna de helft (49%) geeft aan door onderweg te bewegen aan zijn of haar gewicht te werken. Zij zijn echter kritisch over de elektrische fiets. De grootste bezwaren van de e-bike zijn volgens jongeren de hoge kosten en het oubollige luie imago. De scooter is onder een relatief kleine groep jongeren daarentegen weer redelijk populair.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Driekwart jongeren wil eigen auto - VerkeersNet

Driekwart jongeren wil eigen auto

jongereDe auto is nog steeds populair onder jongeren. Een e-fiets zien ze niet zitten.

Dat  blijkt uit een onderzoek van Goudappel Coffeng in samenwerking met communicatiebureau Youngworks waarover de RAI Vereniging rapporteert.

Van de ondervraagde jongeren zegt driekwart op z’n dertigste zeker een auto te bezitten. Ook de (gewone) fiets en – onder een kleine groep – de scooter zijn onder jongeren redelijk populair, in tegenstelling tot de e-bike.

Opmerkelijk is verder dat veel jongeren sceptisch zijn over autodelen en zelfrijdende auto’s. Bij het onderzoek werden de respondenten ingedeeld in een vijftal segmenten: de statusgerichte levensgenieter (28%); de behoedzame soloreiziger (26%); de pragmatische beweger (21%); de onbevangen verkeersdeelnemers (14%) en de onafhankelijke idealist (11%).

Volgens de onderzoekers blijkt uit dit nieuwe onderzoek niet dat de emotionele voorkeur van jonge generaties verschuift naar autodelen en het OV en dat het hen weinig zou uitmaken hoe zij van A naar B komen. “Binnen het segment ‘de statusgerichte levensgenieter’ wordt de auto nog altijd als een statussymbool beschouwt. Jongeren in de categorie de ‘behoedzame soloreiziger’ zien de auto vooral als een gebruiksmiddel en hechten bovendien veel waarde aan de veiligheid van een auto en aan verkeersveiligheid.”

Meer dan 80 procent van alle ondervraagden heeft een positief beeld over de auto én de fiets. Ongeveer 40 tot 50 procent geeft aan de auto vaker dan eenmaal per week te gebruiken als bestuurder of passagier en 80 procent pakt de fiets meer dan een keer per week.

Jongeren zijn zeer te spreken over de (gewone) fiets als vervoermiddel. Een meerderheid (52%) vindt het heerlijk om op de fiets te zitten. Bijna de helft (49%) geeft aan door onderweg te bewegen aan zijn of haar gewicht te werken. Zij zijn echter kritisch over de elektrische fiets. De grootste bezwaren van de e-bike zijn volgens jongeren de hoge kosten en het oubollige luie imago. De scooter is onder een relatief kleine groep jongeren daarentegen weer redelijk populair.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.