Veel verbeteringen door meldpunt verkeerslichten

verkeerslichtenDe ruim 5000 meldingen op het meldpunt (on)nodige verkeerslichten leverde de gemeente Utrecht veel informatie op. Een deel van de reacties heeft inmiddels geleid tot maatregelen.

Zo staan op acht kruisingen de verkeerslichten als proef uit. Voorbeelden zijn de kruisingen van de Amsterdamsestraatweg met de Bethlehemweg en de Blokstraat. Op drie kruisingen staan de verkeerslichten korter aan; er volgen er nog meer die bijvoorbeeld eerder op de avond uit worden gezet.

Bij verschillende verkeerslichten is ‘rechtsaf vrij voor fietsers’ ingevoerd. En op verschillende kruisingen krijgen fietsers twee keer groen in de totale cyclus.

Verder wordt op een aantal kruisingen detectielussen voor motorvoertuigen aangelegd om onnodige wachttijd voor alle verkeersdeelnemers te voorkomen en ook worden extra fietsdetectielussen op afstand aangelegd. Hierdoor blijft het verkeerslicht voor de fietsers langer groen, als zij op afstand worden gedetecteerd terwijl het licht nog groen is. En op meerdere plekken krijgen fietsers nu elke cyclus groen licht in plaats van op aanvraag (via drukknop).

Buschauffeurs maken bij meerdere verkeerslichten nnu gebruik van een ‘haltevertrekknop’. Op die knop drukt de buschauffeur als de passagiers zijn ingestapt en de bus vertrekt. Op dat moment gaat er een signaal naar de verkeerslichten om deze voor de bus op groen te zetten. Dit voorkomt dat het overige verkeer voor niks wacht op rood licht.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Veel verbeteringen door meldpunt verkeerslichten - VerkeersNet

Veel verbeteringen door meldpunt verkeerslichten

verkeerslichtenDe ruim 5000 meldingen op het meldpunt (on)nodige verkeerslichten leverde de gemeente Utrecht veel informatie op. Een deel van de reacties heeft inmiddels geleid tot maatregelen.

Zo staan op acht kruisingen de verkeerslichten als proef uit. Voorbeelden zijn de kruisingen van de Amsterdamsestraatweg met de Bethlehemweg en de Blokstraat. Op drie kruisingen staan de verkeerslichten korter aan; er volgen er nog meer die bijvoorbeeld eerder op de avond uit worden gezet.

Bij verschillende verkeerslichten is ‘rechtsaf vrij voor fietsers’ ingevoerd. En op verschillende kruisingen krijgen fietsers twee keer groen in de totale cyclus.

Verder wordt op een aantal kruisingen detectielussen voor motorvoertuigen aangelegd om onnodige wachttijd voor alle verkeersdeelnemers te voorkomen en ook worden extra fietsdetectielussen op afstand aangelegd. Hierdoor blijft het verkeerslicht voor de fietsers langer groen, als zij op afstand worden gedetecteerd terwijl het licht nog groen is. En op meerdere plekken krijgen fietsers nu elke cyclus groen licht in plaats van op aanvraag (via drukknop).

Buschauffeurs maken bij meerdere verkeerslichten nnu gebruik van een ‘haltevertrekknop’. Op die knop drukt de buschauffeur als de passagiers zijn ingestapt en de bus vertrekt. Op dat moment gaat er een signaal naar de verkeerslichten om deze voor de bus op groen te zetten. Dit voorkomt dat het overige verkeer voor niks wacht op rood licht.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.