Plan voor nieuw type transferium

the-hub-by-night-amsterdam-lelylaanThe Hub biedt reizigers een goede aansluiting en de mogelijkheid over te stappen van eigen vervoer op openbaar vervoer; van benzineauto’s op elektrisch vervoer; een overstap van auto naar fiets of te voet. Naast parkeervoorzieningen, restaurants en winkels, is er bij The Hub ook een stop voor CityPods, een nieuw alternatief voor openbaar vervoer.

Zo ziet het plan eruit dat een aantal bureaus heeft ontwikkeld voor een P+R 2.0 aan de rand van Amsterdam.

Het is ontwikkeld in opdracht van de BNA met medewerking van Rijkswaterstaat en gemeente Amsterdam door UNStudio (architecten/stedenbouwkundigen), Goudappel Coffeng (adviseurs mobiliteit), Geophy (data specialisten) en 2getthere (producent automatische voertuigen).

De studie richt zich op de mogelijkheden voor integratie van infrastructurele en stedenbouwkundige ontwikkelingen rond de Amsterdamse ringweg A10 en het gebied Lelylaan.

Momenteel vormt de A10 een barrière tussen het gebied binnen en buiten de ring. Dit zou zijn op te lossen door vervoer op maat aan te bieden in de vorm van een Hub.
Automatische voertuigen bieden dan vervoer naar hartje Amsterdam in iets meer dan 10 minuten. Het systeem kan gerealiseerd worden zonder nieuwe rijstroken te creëren.

Naast de ontwikkeling van het transferspunt, gaat de studie ook in op het flexibel maken van de rijrichting van de rijstroken van de A10. Hierdoor kan slimmer gebruik gemaakt worden van de beschikbare ruimte afhankelijk van de tijd van de dag.

Door bebouwing dicht op de ring te creëren voor meer woon en werk gelegenheid, wordt de barrière van de buiten- en binnenring weggenomen, aldus veronderstelt de studie. De Hub speelt hier een centrale rol, waar alle vervoersmodaliteiten bij elkaar komen en men gemakkelijk gebruik kan maken van verschillende modaliteiten, waaronder zelfrijdende voertuigen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.