Green Deal Autodelen krijgt vervolg, partijen nog niet klaar

Green Deal Autodelen, het programma dat autodelen de afgelopen drie jaar stimuleerde in Nederland, krijgt een vervolg. De betrokken partijen hebben in een evaluatie met elkaar vastgesteld dat ze veel hebben bereikt, maar nog niet klaar zijn. De huidige doelstelling van de 100.000 deelauto’s wordt verlengd.

Het is inmiddels drie jaar geleden dat de Green Deal Autodelen van start ging met dertig ondertekenaars. Dat aantal groeide op het hoogtepunt uit naar 42 organisaties. Bij het publiek-private programma zijn onder andere betrokken: acht gemeenten, ANWB, BOVAG, de Rijksoverheid en verschillende autodeelaanbieders, verzekeraars, milieuorganisaties.

De looptijd is nu officieel verstreken, maar de overgrote meerderheid van de ondertekenaars stuurt nu aan op een vervolg. Ze hebben in een evaluatie met elkaar vastgesteld dat ze nog niet klaar zijn. Hoe het vervolg er precies uit gaat zien en wie (weer) zal ondertekenen, wordt na de zomer bekend gemaakt.

Verlengd

De huidige doelstelling van de 100.000 deelauto’s wordt  in ieder geval ook verlengd. “Hoewel de telling van dit jaar pas na de zomer verwacht wordt, lijkt het er sterk op dat deze doelstelling niet gehaald wordt”, schrijft de organisatie. “De laatste stand op de meter was 30.697 in het voorjaar van 2017. Het gekozen doel komt voort uit het SER akkoord en was nooit heilig. De weg ernaartoe was altijd het echte doel van de samenwerking, het versnellen van de beweging door samenwerking.”

Toch is een hoog aantal deelauto’s eigenlijk niet wat de betrokken partijen willen. Ze streven liever naar een hoog gebruik van de deelauto en het verminderen van de (groei van) het gemiddelde autobezit. Daarom wordt er een doel toegevoegd. Dit is gericht op gebruik in plaats van aantal deelauto’s. Bovendien willen de partijen ernaar streven dat het aantal parkeerplaatsen vermindert. Zo moet in stedelijke gebieden meer ruimte beschikbaar komen voor zowel groen en recreatie, als voor lopen, fiets en openbaar vervoer.

Trots

De betrokken partijen zijn trots op wat ze afgelopen drie jaar bereikt hebben, laat Green Deal Autodelen weten. “Het aantal deelauto’s en aanbieders is gegroeid, de bekendheid van autodelen is toegenomen, de onderlinge samenwerking is versterkt en autodelen wordt steeds meer een vanzelfsprekend onderdeel van lokaal mobiliteitsbeleid.”

“Om de potentie van autodelen nu verder te verzilveren in termen van klimaatwinst, ruimtewinst en goede toegang tot vervoer, is een veel steviger inbedding nodig in het beleid”, stelt Marjolein Demmers, voorzitter van de stuurgroep en directeur Natuur & Milieu, in een verklaring. “Met autodelen als basis, wordt straks de invoering van elektrische auto ook makkelijker.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.