MIVB Brussel FOTO MIVB

Plan om autogebruik in Brussel met kwart te laten dalen aangenomen

Het autogebruik met 24 procent laten dalen en het aantal verplaatsingen per fiets verviervoudigen. Het zijn enkele concrete doelstellingen uit een nieuw mobiliteitsplan voor de komende tien jaar in het gewest Brussel. De Brusselse Regering keurde het plan, met de naam Good Move, afgelopen week goed. Nu is het aan de inwoners om hun mening te geven. Het lot van het plan ligt in handen van de regering die na de gewestverkiezingen van 26 mei aantreedt.

Om die omslag mogelijk te maken heeft de Brusselse regering de koker goed gevuld met pijlen. Vijftig wijken worden 30 kilometer per uur-zones. “We moeten het doorgaand verkeer uit de wijken krijgen”, zegt verantwoordelijk minister Pascal Smet hierover in een verklaring. “Wijken moeten dus zoveel mogelijk autoluw worden gemaakt met een 30 kilometer per uur-zone. Die zone moet je afdwingen, niet enkel door controle en boetes, maar ook door de inrichting van je straat. Er mag enkel nog bestemmingsverkeer in de wijken en dat moet traag verkeer zijn.”

Ook het OV krijgt een impuls. Omroep VRT schrijft dat er komende tien jaar meer dan zes miljard euro gaat naar de MIVB, de uitbater van het tram-, bus- en metronetwerk in Brussel. Dit geld gaat onder meer naar verlenging van verschillende tram- en metrolijnen en naar elektrificatie van de gehele busvloot. Mobility as a Service is ook hier het toverwoord: de regering wil dat reizigers geïntegreerde tickets kunnen kopen en draagt de MIVB op om samen te werken met publieke en private partners.

Fietsstad

De fiets is ook belangrijke ‘pijl’. “We zetten in op fietssnelwegen naast de spoorwegen, maar ook het aanpakken van barrières en oversteken die vandaag nog te gevaarlijk zijn”, stelt Smet. “Het aantal fietsers verdubbelde de afgelopen vijf jaar, maar het moet sneller en meer doorgedreven gaan. Brussel moet een fietsstad worden.”

Het plan wordt breed gedragen, benadrukt de mobiliteitsminister. Talrijke consultaties van zowel publieke als private mobiliteitsspelers, gemeenten en de politiezones zouden er aan ten grondslag liggen. Sinds 2016 is eraan gewerkt. Smet vertrouwt erop dat inwoners positieve geluiden laten horen tijdens het aankomende openbaar onderzoek. Hij verwacht dat de volgende regering, die na de gewestelijke verkiezingen van 26 mei aantreedt, er ook een meerderheid voor het plan zal vinden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Plan om autogebruik in Brussel met kwart te laten dalen aangenomen”

Pat Rick|10.04.19|16:00

Het gewestelijke expressnet rond Brussel is vooral aan Waalse zijde nog niet klaar. Waalso politici geven toe dat de gemeenten daar het GEN gebruiken om extra dingen gedaan te krijgen, waardoor de uitrol van GEN jaren vertraagd is en duurder.

Alle grote invalswegen, zoals de aansluiting op de E40 krijgen minder rijstroken. Maar de Brusselse regering belooft geen opstoppingen, hoewel er nu al congestie is rond de hoofdstad. Hoog gehalte van wensdenken en gebrek aan realiteitszin daar. Spijtig!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.