Veiligere en ‘slimmere’ N324 geopend

De N324 tussen Oss en Grave is opnieuw ingericht met het oog op betere doorstroming, veiligheid en leefbaarheid. Zo heeft de weg nu minder aansluitingen op zijwegen en inritten dan voorheen. En het fietspad langs de weg is van zonnepanelen voorzien.

Het project werd recent opgeleverd, overigens een stuk eerder dan gepland. Dat er minder aansluitingen zijn op zijwegen en inritten van percelen moet de veiligheid te goede komen, terwijl twee turborotondes de doorstroming moeten helpen verbeteren. Ook zijn er plekken waar weggebruikers langzaam verkeer kunnen inhalen en is het oversteken van de N324 voor voetgangers en fietsers makkelijker gemaakt. 

De doorstroming verbetert verder door intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) op bestaande en nieuwe kruisingen. Later dit jaar komen er nog draadloze temperatuursensoren in het wegdek. Hierdoor kan nauwkeurig worden waargenomen of het tijd is om zout te strooien bij gladheid – of juist of dat niet nodig is. Vanwege het negatieve effect van zout op wegen, voertuigen en de natuur is het immers nodig het gebruik ervan zoveel mogelijk te beperken.

Laag Energie Asfalt Beton

Een belangrijk aspect bij het realiseren van de weg was het gebruik van bestaande materialen. Zo bestaat het asfalt voor 85 procent uit hergebruikte materialen en is het duurzame bindmiddel biobitumen toegevoegd. Ook is dit asfalt, Laag Energie Asfalt Beton (LEAB), op veel lagere temperatuur geproduceerd dan gebruikelijk, waardoor er aanzienlijk minder CO2 is uitgestoten.

Aan duurzaamheid is ook gedacht. In een deel van het fietspad naast de weg zijn zonnepanelen aangebracht. Daar kan gewoon overheen worden gefietst, maar ze slaan wel energie op die kan worden gebruikt voor zaken als openbare verlichting of het opladen van elektrische fietsen bij de bushalte langs de weg.

Innovatief bouwen

Gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant opende de weg officieel. “Duurzaamheid speelt bij de aanleg en het beheer van onze wegen een steeds grotere rol. Daarom dagen we marktpartijen uit om op een innovatieve manier te bouwen, nieuwe duurzame technieken te ontwikkelen en materialen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken. Dat is bij de realisatie van de N324 ook weer gelukt.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

1 reactie op “Veiligere en ‘slimmere’ N324 geopend”

Pat Rick|29.05.19|15:53

Prachtig, maar nu wordt het dus tijd dat men de A50 aanpakt tussen knooppunten Paalgraven en Bankhoef. Deze is met ca. 100.000 motorvoertuigen/dag structureel overbelast. Een plusstrook is minimaal nodig en er is een ruimtereservering in de middenberm. De meeste kunstwerken/duikers zijn voorbereid, zelfs tot aan Ewijk. Ook is verlenging van de A77 niet meer nodig. Eigenlijk is het dus een kwestie van de asfaltmachine aanzetten, en beide provincies NB en GE moeten hier snel werk van maken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.