Medewerkers Achmea moeten telefoon onderweg met rust laten

Achmea roept haar 14.000 medewerkers op om hun telefoon in de auto met rust te laten. De verzekeraar vraagt ze ook om het manifest ‘Veilig Onderweg’ te ondertekenen. Verder laat het bedrijf haar mensen met een Virtual Reality (VR) Experience ervaren wat afleiding in het verkeer met hen doet.

“We willen het goede voorbeeld geven”, zegt Elly Ploumen, directeur Group Human Resources bij Achmea. “We vinden het onaanvaardbaar dat we door het gebruik van de smartphone onszelf en anderen in gevaar brengen.”

Ze vraagt haar medewerkers hun telefoon tijdens het autorijden alleen handsfree te gebruiken, voor korte gesprekken en op een moment dat de verkeerssituatie dat toelaat. Ze roept ze op om zich zo min mogelijk te laten afleiden. Voer tijdens het rijden ook geen lange of moeilijke telefoongesprekken en laat de smartphone met rust, zegt ze. Medewerkers krijgen de opdracht niet te appen en mailen, kort te bellen en alleen als het niet anders kan.

Manifest

Medewerkers worden ook opgeroepen om het manifest ‘veilig onderweg’ te ondertekenen. “Ik sta voor een veilige, gezonde en toekomstbestendige samenleving”, luidt de tekst. “Ik houd me aan de wettelijke regels en gedraag me in het verkeer zo veilig mogelijk. Als medewerker van een grote verzekeraar is dat voor mij vanzelfsprekend. Ik vind het niet acceptabel dat ik door het gebruik van mijn mobiele telefoon mezelf en anderen in gevaar breng.”

Punten uit het manifest:

  • Ik doe mijn best om mijn mobiele telefoon niet te gebruiken als ik deelneem aan het verkeer.
  • Als het echt niet anders kan, gebruik ik mijn mobiele telefoon handsfree en probeer ik het
    gesprek kort te houden.
  • Ik moedig mijn collega’s aan om hun telefoon niet te gebruiken in het verkeer.
  • Ik maak mobielgebruik in het verkeer bespreekbaar in mijn team.
  • Ik heb er begrip voor dat collega’s zo goed mogelijk invulling proberen te geven aan dit
    manifest.

Gehaast van huis

Achmea heeft ook een zogenoemde VR Experience laten ontwikkelen. Hiermee kunnen medewerkers zelf ondervinden wat afleiding in het verkeer met hen doet. Deze experience gaat verder dan alleen het gebruik van de telefoon. Met spel-elementen maakt het bedrijf alle collega’s bewust wat hun mindset – bijvoorbeeld gehaast van
huis gaan – en andere simpele afleidingen in het verkeer met hen doen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.