Minder beweging door deelscooter. Foto: Felyx

Aanbieder deelvoertuig heeft straks vergunning nodig in Rotterdam

De grote toename van deelscooters in grote steden, zorgt voor minder gelopen en gefietste kilometers. Foto: Felyx

Bedrijven die in Rotterdam fietsen, brom- en snorfietsen, steps en bakfietsen om te delen aanbieden, moeten vanaf 1 januari een vergunning hebben. Uitgangspunt is dat er vanaf die datum maximaal 6.500 deelvoertuigen in de Maasstad rondrijden.

De gemeente wil dat het aanbod van goede kwaliteit is en dat gebruikers netjes parkeren. De voertuigen maken inwoners mobieler en zijn minder vervuilend, maar stellen de stad wel voor een uitdaging. De parkeerdruk is hoog en de verkeersveiligheid is regelmatig in het geding. Bijvoorbeeld omdat fietspaden te vol zijn of omdat mensen niet altijd goed om weten te gaan met de nieuwe voertuigen.

Aanbieders van deelauto’s en -brommobielen hoeven overigens niet aan die vergunningsplicht te voldoen. Voor deze voertuigen is namelijk een parkeervergunning nodig.

E-step

Het aantal van 6.500 splitst de gemeente op. Het eerste jaar zijn maximaal 3.000 (elektrische) deelfietsen en 2.000 elektrische brom- en snorfietsen welkom. Er mogen vanaf dat moment maximaal 1.000 elektrische steps de stad in.

Met deze zet wil de gemeente klaar zijn voor het moment dat er nieuwe regelgeving komt. Er zijn op dit moment namelijk nog geen door de RDW goedgekeurde deelsteps. Waarom 1.000? “Omdat de e-step een nieuw vervoersmiddel is, en verkeersdeelnemers nog moeten wennen aan de snelheid en deelname van het voertuig in het verkeer”, laat de gemeente weten.

Tot slot is er nog de categorie ‘overige vormen’. Ook hiermee wil het gemeentebestuur inspelen op de wereld van morgen. “De ontwikkelingen op het vlak van deelmobiliteit volgen elkaar razendsnel op. Met deze categorie willen we flexibiliteit en ruimte voor innovatie waarborgen.” Het eerste jaar worden 500 van deze overige deelvoertuigen toegelaten.

Nieuwe initiatieven

Sinds 2016 zijn er in Rotterdam verschillende nieuwe deelfietsinitiatieven gestart. Zo werd Gobike in dat jaar actief met vaste deelfietsstations. In 2017 startten oBike, Donkey Republic, Mobike en oFo met deelfietssystemen.

In 2018 is Flickbike in het Rotterdamse havengebied van start gegaan, terwijl oFo zijn activiteiten in Rotterdam stopte. De Watertaxi Rotterdam wil graag de Rotterdamse Stadsfiets introduceren. Dit betreft een plan voor 1.800 deelfietsen en 150 vaste deelfietsstations.

Inmiddels hebben zich ook verschillende partijen gemeld met andere deeltweewielerconcepten, zoals elektrische scooters en steps. In het najaar 2018 is Felyx deelscooters gestart en zijn er circa 325 elektrische deelscooters in Rotterdam beschikbaar.

Goed beleid maken

Rotterdam, maar ook Amsterdam, is daarom al lang bezig met nadenken over oplossingen. Zo moesten ondernemers in de Maasstad vorig jaar bewijzen dat hun voertuigen geen overlast veroorzaken. Amsterdam koos er twee jaar geleden voor maximaal drie deelfietsaanbieders toe te laten. De partijen zijn geselecteerd op kwaliteit.

Gemeentes krijgen van alle kanten hulp bij het ontwikkelen van goed beleid op gebied van deelmobiliteit. Zo lanceerde CROW-Fietsberaad dit jaar het Dashboard Deelfietsen. De tool moet het voor overheden mogelijk maken om te sturen op de perfecte deelfietssysteem.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanbieder deelvoertuig heeft straks vergunning nodig in Rotterdam - VerkeersNet
Minder beweging door deelscooter. Foto: Felyx

Aanbieder deelvoertuig heeft straks vergunning nodig in Rotterdam

De grote toename van deelscooters in grote steden, zorgt voor minder gelopen en gefietste kilometers. Foto: Felyx

Bedrijven die in Rotterdam fietsen, brom- en snorfietsen, steps en bakfietsen om te delen aanbieden, moeten vanaf 1 januari een vergunning hebben. Uitgangspunt is dat er vanaf die datum maximaal 6.500 deelvoertuigen in de Maasstad rondrijden.

De gemeente wil dat het aanbod van goede kwaliteit is en dat gebruikers netjes parkeren. De voertuigen maken inwoners mobieler en zijn minder vervuilend, maar stellen de stad wel voor een uitdaging. De parkeerdruk is hoog en de verkeersveiligheid is regelmatig in het geding. Bijvoorbeeld omdat fietspaden te vol zijn of omdat mensen niet altijd goed om weten te gaan met de nieuwe voertuigen.

Aanbieders van deelauto’s en -brommobielen hoeven overigens niet aan die vergunningsplicht te voldoen. Voor deze voertuigen is namelijk een parkeervergunning nodig.

E-step

Het aantal van 6.500 splitst de gemeente op. Het eerste jaar zijn maximaal 3.000 (elektrische) deelfietsen en 2.000 elektrische brom- en snorfietsen welkom. Er mogen vanaf dat moment maximaal 1.000 elektrische steps de stad in.

Met deze zet wil de gemeente klaar zijn voor het moment dat er nieuwe regelgeving komt. Er zijn op dit moment namelijk nog geen door de RDW goedgekeurde deelsteps. Waarom 1.000? “Omdat de e-step een nieuw vervoersmiddel is, en verkeersdeelnemers nog moeten wennen aan de snelheid en deelname van het voertuig in het verkeer”, laat de gemeente weten.

Tot slot is er nog de categorie ‘overige vormen’. Ook hiermee wil het gemeentebestuur inspelen op de wereld van morgen. “De ontwikkelingen op het vlak van deelmobiliteit volgen elkaar razendsnel op. Met deze categorie willen we flexibiliteit en ruimte voor innovatie waarborgen.” Het eerste jaar worden 500 van deze overige deelvoertuigen toegelaten.

Nieuwe initiatieven

Sinds 2016 zijn er in Rotterdam verschillende nieuwe deelfietsinitiatieven gestart. Zo werd Gobike in dat jaar actief met vaste deelfietsstations. In 2017 startten oBike, Donkey Republic, Mobike en oFo met deelfietssystemen.

In 2018 is Flickbike in het Rotterdamse havengebied van start gegaan, terwijl oFo zijn activiteiten in Rotterdam stopte. De Watertaxi Rotterdam wil graag de Rotterdamse Stadsfiets introduceren. Dit betreft een plan voor 1.800 deelfietsen en 150 vaste deelfietsstations.

Inmiddels hebben zich ook verschillende partijen gemeld met andere deeltweewielerconcepten, zoals elektrische scooters en steps. In het najaar 2018 is Felyx deelscooters gestart en zijn er circa 325 elektrische deelscooters in Rotterdam beschikbaar.

Goed beleid maken

Rotterdam, maar ook Amsterdam, is daarom al lang bezig met nadenken over oplossingen. Zo moesten ondernemers in de Maasstad vorig jaar bewijzen dat hun voertuigen geen overlast veroorzaken. Amsterdam koos er twee jaar geleden voor maximaal drie deelfietsaanbieders toe te laten. De partijen zijn geselecteerd op kwaliteit.

Gemeentes krijgen van alle kanten hulp bij het ontwikkelen van goed beleid op gebied van deelmobiliteit. Zo lanceerde CROW-Fietsberaad dit jaar het Dashboard Deelfietsen. De tool moet het voor overheden mogelijk maken om te sturen op de perfecte deelfietssysteem.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.