Hely BEELD Hely

PON stapt in bij NS’ MaaS-dienst Hely

De activiteiten van Hely, dat eigendom is van NS, gaan samen met die van Next Urban Mobility. Dit initiatief van PON biedt ook deelvervoersmiddelen via een app aan bedrijven en particulieren aan. De combinatie, die verder gaat onder de naam Hely, wil het gebruik van deelvervoer ‘net zo makkelijk maken als dat van een eigen auto of fiets.’

Hely is begin 2018 door NS opgericht en biedt deelvervoer voor particulieren en bedrijven aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. Next Urban Mobility is langer actief, biedt de zelfde MaaS-achtige diensten aan en heeft als werkgebied Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Beiden werken met het concept mobiliteitshub: een fysieke plek waar gebruikers verschillende vormen van deelvervoer kunnen vinden. Boeken en reserveren gaat via een app. Het voorgenomen besluit van NS en Pon ligt ter goedkeuring voor bij de Europese Commissie.

Nieuwe hubs

De nieuwe combinatie, die dus verder gaat onder de naam Hely, wil het gebruik van deelvoertuigen gemakkelijker maken. Dit wil het bedrijf doen gebruikers via één abonnement een ‘breed aanbod’ van vervoermiddelen van verschillende mobiliteitsaanbieders aan te bieden. Deze aanpak moet vooral het gebruik stuwen. Nu is dit volgens Hely ‘nog relatief laag’.

Hely gaat zich eerst richten op hubs voor specifieke groepen gebruikers, zoals de bewoners van een wijk of de medewerkers van een bedrijf. De onderneming heeft plannen om de komende maanden dertig tot veertig nieuwe hubs te openen in de grote steden. Later zullen ook openbare hubs worden ontwikkeld, bijvoorbeeld bij stations.

Leefbaarheid

“Met Hely gaan we een stap verder en leveren we complete mobiliteitsoplossingen die het leven van reizigers makkelijker maken en de leefbaarheid in wijken ten goede komt”, zegt Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van NS, in een verklaring “Door krachten te bundelen met Pon brengen we de voordelen van auto en OV samen.”

Janus Smalbraak, CEO van Pon Holdings, voegt toe: “Met onze kennis van auto- en fietsgebruik en de kennis over de OV-reiziger van NS als grootste deelvervoerder van Nederland, verwachten we nog beter op de behoeften van reizigers in te kunnen spelen en een bijdrage te leveren aan de mobiliteit van de toekomst.”

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.