Laadplein elektrische auto's in Rotterdam

Rotterdam stimuleert elektrisch rijden met slimme laadpleinen

De gemeente Rotterdam heeft op vier nieuwe locaties openbare laadpleinen geopend waar elektrische auto’s kunnen worden opgeladen. Op die manier wil de gemeente meer mensen stimuleren om de overstap te maken naar elektrisch rijden. Op die pleinen is het mogelijk dat 36 wagens tegelijkertijd worden geladen.

De laadpleinen dragen volgens wethouder Arno Bonte van Duurzaamheid bij aan de doelstelling om de lucht in de stad Rotterdam schoner te maken. “Met de laadpleinen willen we het voor mensen zo aantrekkelijk mogelijk maken om elektrisch te rijden. Dat helpt ons bij het oplossen van het probleem van luchtvervuiling in de stad. Ook zorgen de laadpleinen voor een efficiënt gebruik van duurzaam opgewekte energie.”

Locaties

Rotterdam heeft ervoor gekozen om deze pleinen aan te leggen in wijken waar al veel inwoners een elektrische auto hebben of waar binnenkort een grote groei wordt verwacht. Het gaat dan om de pleinen het Cor Kieboomplein, het Schiedamse Vesthof, de Nassauhaven Noord en de Stieltjesstraat. Op die pleinen zijn nu een paar parkeerplaatsen alleen nog maar voor elektrische auto’s. De rest is beschikbaar voor alle autotypes, maar op een later moment kunnen deze vakken exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.

Er is sprake van zogenaamde ‘slimme’ laadpleinen, omdat software zorgt voor de verdeling van beschikbare stroom over de elektrische auto’s, die zijn aangesloten op de laadpalen. Dit betekent dat er maximaal kan worden geladen als het aantal aangesloten auto’s beperkt is en er veel energie beschikbaar is. Maar op de piekmoment – bijvoorbeeld wanneer iedereen om 18 uur thuiskomt – kan het laden tijdelijk iets langzamer gaan. “Zo worden de pieken en dalen op het stroomnet opgevangen, wat nodig is voor de energietransitie.”

Koploperspositie

De gemeente Rotterdam werkt al langer aan een dekkend netwerk van laadpunten, zodat de transitie naar vervoer zonder uitstoot gemakkelijker zal worden. Rotterdam loopt qua uitrol van laadinfrastuctuur in de stad voorop. Meer laadpalen zijn een goede stimulans voor elektrisch vervoer en schone mobiliteit is dan weer goed voor de luchtkwaliteit. Bovendien draagt het bij aan het behalen van klimaatdoelstellingen. Deze nieuwe laadpleinen zijn onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en krijgen subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.