Eerste ‘mebela’ geïnstalleerd bij spoorlijn Arnhem-Winterswijk

ProRail heeft het eerste mechanisch bedienbare landhek (mebela) in de Achterhoek geplaatst op het erf van een agrarisch bedrijf in Gaanderen. Het automatisch sluitende hek maakt onderdeel uit van een proef om onbewaakte overwegen bij particulier terrein veiliger te maken.

Het spoortraject tussen Arnhem en Winterswijk kent ruim honderd overwegen, waarvan een groot deel onbewaakt en bij particulier terrein. De provincie Gelderland en ProRail hebben geld vrij gemaakt om te onderzoeken in hoeverre de plaatsing van een mebela deze overpaden veiliger maakt. Eerder al kwam er een dergelijk landhek in Lunteren op de Valleilijn. Er volgen er dit jaar nog vier.

Overgang

In de oude situatie staat er aan beide kanten van de overgang een hek. Elk hek moet apart open en dicht worden gedaan bijvoorbeeld voor het passeren van vee of een tractor. De mebela bestaat uit twee hekken, die vergelijkbaar zijn met een slagboom en die in verbinding met elkaar staan. De passant kan met één handeling beide hekken openen. Het nieuwe hek zorgt ervoor dat de passant de spoorwegovergang nog maar één keer hoeft over te steken in plaats van vijf keer.

Het hek sluit na enige minuten automatisch. Het minder vaak oversteken van de overgang draagt bij aan de veiligheid, maar garandeert geen extra veiligheid. De passant moet nog steeds opletten of er geen trein aankomt en is dus zelf verantwoordelijk. Het gaat hier uitdrukkelijk om overwegen die niet door grote groepen passanten gebruikt wordt. Er is een namelijk een instructie nodig voor de bediening.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.