Hout-betonbrug (bron ipv Delft)

Fietsbrug combineert duurzaamheid hout met levensduur beton

Het eerste exemplaar van de hout-betonbrug van ipv Delft creatieve ingenieurs en Knipscheer Infrastructuur komt in Zwolle te staan. De fietsbrug combineert volgens de bedenkers het beste van twee werelden: de duurzaamheid van houten liggers en de levensduur en onderhoudsvriendelijkheid van een betonnen dek.

Gemeenten vragen steeds meer om concrete oplossingen voor duurzaam en circulair bouwen. Enigszins haaks daarop staat de wens om zo min mogelijk onderhoud aan kunstwerken te plegen. Voor ipv Delft, dat graag innoveert, lag daar een mooie uitdaging: “Een duurzame brug ontwikkelen die ook onderhoudsvriendelijk is”, aldus Ronald Rozemeijer. “We wilden graag hout toepassen vanwege de duurzaamheid. Vanwege het onderhoud en voor een lange levensduur moet het hout worden beschermd tegen regen en zon en het betonnen dek biedt die bescherming.”

Dat vertaalt zich in een ontwerp met houten liggers en een dun betondek dat in het werk wordt gestort. Dat concept werd ontwikkeld in samenwerking met Knipscheer Infrastructuur, waar ipv Delft ook mee in andere projecten samenwerkt. Met elkaar denken ze ook al langer na over circulaire bouwoplossingen. Het brugconcept is in de eerste plaats voor fiets- en verkeersbruggen bedoeld. De grootte van de overspanning bepaalt in principe of er hardhout of gelamineerd naaldhout wordt toegepast, al spelen de wensen van de opdrachtgever ook mee.

Niet spannend, wel leerzaam

De eerste opdrachtgever is de gemeente Zwolle, waar tussen juni en september de eerste hout-betonbrug van het land zal worden gerealiseerd. Deze fietsbrug krijgt een overspanning van vijftien meter en de liggers worden uitgevoerd in gelamineerd lariks, met een dek van een betonmix die voor tenminste 30 procent uit gerecycled materiaal bestaat. Er waren nog twee andere projecten in de race, maar het ene wordt nu nog aanbesteed en bij het andere bleek de overspanning net te klein om de hout-betonbrug echt tot een aantrekkelijke optie te maken.

Lees het hele artikel op Infrasite.nl

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.