Zebrapad in Eindhoven

Een wandeling voor de één, is een opgave voor de ander

Welke loopafstand acceptabel is, verschilt per persoon, gemoedstoestand, situatie en omgeving. Daarnaast zijn stedenbouwkundige aspecten zoals bebouwing, plinten en gevels en groen langs de route van belang voor de beleving van de afstand. Dat staat in een publicatie van kennisplatform CROW over acceptabele loopafstanden.

Inzicht over de afstanden die mensen bereid zijn te lopen is belangrijk voor mensen in werkvelden zoals mobiliteit of stedenbouw. Op basis daarvan kunnen ze bepalen of belangrijke voorzieningen voldoende bereikbaar zijn en of er in een gebied voldoende parkeerruimte op loopafstand beschikbaar is. CROW heeft daarom DTV Consultants laten onderzoeken of deze kennis nog actueel is en welke aanbevelingen er op basis van de geactualiseerde informatie gedaan kunnen worden.

Beleving wandeling

Een wandeling van een paar honderd meter naar het stadscentrum lijkt op papier voor veel mensen geen onmogelijke of onplezierige opgave. Het wordt een ander verhaal als de route via een wirwar van nauwe straatjes loopt, waardoor er aan de tocht geen einde lijkt te komen en je je onveilig voelt. Of wanneer de weg eentonig is en je om de haverklap voor een stoplicht staat.

Verder maakt het nogal een verschil of je ergens voor je plezier naartoe gaat of dat je je aan het einde van een drukke werkdag moet haasten omdat je iets vergeten bent en de winkel bijna dicht gaat. Om nog maar te zwijgen over het weer of de fysieke gesteldheid van de voetganger.

Bestemming

Daarnaast speelt het soort bestemming een rol in welke loopafstand acceptabel is. Bijna dertig procent van de respondenten geeft aan dat een kwartiertje lopen naar een supermarkt of apotheek geen probleem is. Zo lang willen ze echter niet te voet onderweg zijn naar een bushalte. Wat een acceptabele loopafstand tot een bushalte of treinstation is, is voor een stadsbewoner bovendien anders dan voor iemand in landelijk gebied.

De kaarten worden opnieuw geschud zodra mensen het gros van de reis met de fiets of auto afleggen en alleen het laatste stukje lopen. Dan is de acceptabele loopafstand nog maar een fractie van wat deze was, gerekend vanaf huis.

Een aantrekkelijke route wordt als korter ervaren

Tenslotte stelt de publicatie dat de bereidheid van mensen om een bepaalde afstand te voet af te leggen voor een belangrijk deel bepaald wordt door de manier waarop de route wordt ervaren. De aantrekkelijkheid van de van deze route is daarbij van belang, aangezien er een relatie is tussen aantrekkelijkheid en het tijdsbesef van mensen. Met andere woorden: in theorie zou je een route zo kunnen aankleden dat deze als aantrekkelijker en daarmee als korter wordt ervaren.

Zogeheten prikkels zijn daarbij van belang. Een schone en overzichtelijke looproute kan bijvoorbeeld als veiliger ervaren worden. Ook de wetenschap dat er alternatieve routes (kunnen) zijn zou bijdragen aan het gevoel van aantrekkelijkheid, net zoals voldoende afwisseling.

Parkeren

Samenvattend komt het rapport met de volgende invloedsfactoren voor een acceptabele loopafstand: de aantrekkelijkheid ervan, de directheid van de route en de (verkeers)veiligheidsaspecten. Ook de parkeerordening en de parkeerprijzen spelen een rol, net als de wachttijden op de route.

Daarnaast zijn de reden van het uitstapje en de duur ervan op de locatie van belang. Tenslotte moet de fysieke gesteldheid van de voetganger meegewogen worden als factor van invloed. De onderlinge verhoudingen tussen de verschillende factoren zou nader onderzocht kunnen worden, zeggen de schrijvers van het rapport in een aanbeveling ter afsluiting.

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Een wandeling voor de één, is een opgave voor de ander - VerkeersNet
Zebrapad in Eindhoven

Een wandeling voor de één, is een opgave voor de ander

Welke loopafstand acceptabel is, verschilt per persoon, gemoedstoestand, situatie en omgeving. Daarnaast zijn stedenbouwkundige aspecten zoals bebouwing, plinten en gevels en groen langs de route van belang voor de beleving van de afstand. Dat staat in een publicatie van kennisplatform CROW over acceptabele loopafstanden.

Inzicht over de afstanden die mensen bereid zijn te lopen is belangrijk voor mensen in werkvelden zoals mobiliteit of stedenbouw. Op basis daarvan kunnen ze bepalen of belangrijke voorzieningen voldoende bereikbaar zijn en of er in een gebied voldoende parkeerruimte op loopafstand beschikbaar is. CROW heeft daarom DTV Consultants laten onderzoeken of deze kennis nog actueel is en welke aanbevelingen er op basis van de geactualiseerde informatie gedaan kunnen worden.

Beleving wandeling

Een wandeling van een paar honderd meter naar het stadscentrum lijkt op papier voor veel mensen geen onmogelijke of onplezierige opgave. Het wordt een ander verhaal als de route via een wirwar van nauwe straatjes loopt, waardoor er aan de tocht geen einde lijkt te komen en je je onveilig voelt. Of wanneer de weg eentonig is en je om de haverklap voor een stoplicht staat.

Verder maakt het nogal een verschil of je ergens voor je plezier naartoe gaat of dat je je aan het einde van een drukke werkdag moet haasten omdat je iets vergeten bent en de winkel bijna dicht gaat. Om nog maar te zwijgen over het weer of de fysieke gesteldheid van de voetganger.

Bestemming

Daarnaast speelt het soort bestemming een rol in welke loopafstand acceptabel is. Bijna dertig procent van de respondenten geeft aan dat een kwartiertje lopen naar een supermarkt of apotheek geen probleem is. Zo lang willen ze echter niet te voet onderweg zijn naar een bushalte. Wat een acceptabele loopafstand tot een bushalte of treinstation is, is voor een stadsbewoner bovendien anders dan voor iemand in landelijk gebied.

De kaarten worden opnieuw geschud zodra mensen het gros van de reis met de fiets of auto afleggen en alleen het laatste stukje lopen. Dan is de acceptabele loopafstand nog maar een fractie van wat deze was, gerekend vanaf huis.

Een aantrekkelijke route wordt als korter ervaren

Tenslotte stelt de publicatie dat de bereidheid van mensen om een bepaalde afstand te voet af te leggen voor een belangrijk deel bepaald wordt door de manier waarop de route wordt ervaren. De aantrekkelijkheid van de van deze route is daarbij van belang, aangezien er een relatie is tussen aantrekkelijkheid en het tijdsbesef van mensen. Met andere woorden: in theorie zou je een route zo kunnen aankleden dat deze als aantrekkelijker en daarmee als korter wordt ervaren.

Zogeheten prikkels zijn daarbij van belang. Een schone en overzichtelijke looproute kan bijvoorbeeld als veiliger ervaren worden. Ook de wetenschap dat er alternatieve routes (kunnen) zijn zou bijdragen aan het gevoel van aantrekkelijkheid, net zoals voldoende afwisseling.

Parkeren

Samenvattend komt het rapport met de volgende invloedsfactoren voor een acceptabele loopafstand: de aantrekkelijkheid ervan, de directheid van de route en de (verkeers)veiligheidsaspecten. Ook de parkeerordening en de parkeerprijzen spelen een rol, net als de wachttijden op de route.

Daarnaast zijn de reden van het uitstapje en de duur ervan op de locatie van belang. Tenslotte moet de fysieke gesteldheid van de voetganger meegewogen worden als factor van invloed. De onderlinge verhoudingen tussen de verschillende factoren zou nader onderzocht kunnen worden, zeggen de schrijvers van het rapport in een aanbeveling ter afsluiting.

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.