Auto's rijden 's nachts door centrum Utrecht

Inwoners willen meer inspraak bij ruimtelijke plannen gemeente Utrecht

De Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 (RSU2040) lijkt vertraging op te lopen. Het raadsbesluit hierover van vorige maand kan voorlopig niet in werking treden omdat een aantal inwoners van de stad eerder deze week een aanvraag heeft gedaan voor een raadgevend referendum. De gemeente moet nu eerst afwachten of er inderdaad een referendum komt en zo ja, wat de uitkomst is.

De initiatiefnemers maken zich zorgen over de snelle groei die als uitgangspunt geldt voor de ruimtelijke plannen en vrezen dat de leefbaarheid van de stad in het geding komt. Ook willen ze nauwer betrokken worden bij de uitwerking van de strategie.

Tienduizend handtekeningen nodig

Het inleidend verzoek voor het referendum is inmiddels toegelaten. Hiervoor zijn duizend geldige stemmen nodig. Volgens de procedure moet er na zo’n inleidend verzoek binnen zes weken (dus in dit geval eind september) een definitief verzoek komen. De indieners hebben daar tienduizend geldige handtekeningen voor nodig. Als het lukt om die bij elkaar te krijgen, wordt er een datum vastgesteld en kunnen inwoners zich uitspreken voor of tegen het raadsbesluit.

De ruimtelijke strategie beschrijft hoe de stad op lange termijn ingericht moet worden. Openbaar vervoer neemt daar een belangrijke plaats in. Utrecht wil zich ontwikkelen tot een tienminutenstad: alle dagelijkse voorzieningen, zoals OV, winkels en sportvoorzieningen moeten op tien minuten fiets- of wandelafstand te bereiken zijn. Om dat voor elkaar te krijgen wil de gemeente onder meer investeren in een nieuw OV-netwerk, nieuwe wandel- en fietspaden en een aantal knooppunten in en rond de stad. Die knooppunten zijn nieuwe stadscentra met woningen en bedrijven waar veel wegen en OV-voorzieningen samen komen, zoals Leidsche Rijn Centrum, Papendorp en Westraven.

Ring van openbaar vervoer

Rondom de stad komt een ring van openbaar vervoer, waardoor reizen via Utrecht Centraal niet altijd meer nodig is. Het netwerk verbindt de knooppunten aan elkaar. Op de knooppunten kunnen reizigers overstappen, ook op fiets en deelauto of deelfiets. Snelle bussen, trams en treinen verbinden de regio en de rest van Nederland met het nationale knooppunt Utrecht Centraal.

Alle plannen kosten ongeveer 7 miljard euro. Dan gaat het niet alleen om vervoer, maar ook om woningbouw, leefbaarheid, energievoorzieningen en klimaatadaptie.

Nieuwe woningen

Aanpassing van de inrichting van de stad is nodig omdat Utrecht nog veel groei voorziet de komende jaren. Nu heeft de stad zo’n 350.000 inwoners, over twintig jaar zullen dat er vermoedelijk ruim honderdduizend meer zijn. Om plek te hebben voor al die nieuwkomers moeten er de komende twintig jaar ook nog tienduizenden woningen gebouwd worden.

Op 15 juli is de RSU2040 met een kleine meerderheid vastgesteld door de gemeenteraad. Dat een aantal inwoners een referendum wil, toont volgens het gemeentebestuur dat Utrechters erg betrokken zijn bij hun stad, zo stellen burgemeester en wethouders in een reactie op de gemeentelijke website. “Het signaal dat Utrechters hierover mee willen praten nemen we serieus. Het is van belang dat mensen in de stad weten dat ze altijd mee kunnen praten, denken en beslissen over de toekomst van hun stad.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Inwoners willen meer inspraak bij ruimtelijke plannen gemeente Utrecht”

Pat Rick|23.08.21|13:20

Utrechters moeten zich afvragen of de stad wel de risico’s moet lopen. Uithoflijn en SUIJ-lijn-vertraging hebben bewezen dat men geen grote projecten moet doen. Projectmanagement is zwak en wensdenken is groot: een recept voor dure projectoverschrijdingen

Utrecht is tot nu toe gericht om geld binnen te hengelen, wat niet zo’n goede voorbode is. Beter zou zijn om te gaan voor een compacte stad en OV-hubs langs bestaande tramlijnen, ontworpen door een gerenommeerd architectenbureau

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.