Merwedekanaalzone stadswijk Merwede deelgebied 5 BEELD marco.broekman en OKRA

‘Verstedelijking enige effectieve maatregel voor modal shift’

Alleen verstedelijking kan mensen uit de auto en bijvoorbeeld op de fiets of in het OV krijgen. In de stad kan de auto nauwelijks doorrijden, zijn de afstanden naar voorzieningen goed en is het OV aantrekkelijk. Dit maakt het gebruik van alternatieven voordelig, vertelt Arie Bleijenberg in het VerkeersNet Journaal.

Volgens Bleijenberg is het de afgelopen decennia nauwelijks gelukt om de gewenste modal shift van auto naar andere modaliteiten te realiseren. Dat komt omdat bij iedere modaliteit een specifiek ruimtelijk gedrag hoort. Met de auto gaan mensen naar andere plekken met de auto dan met de fiets. “Het is heel moeilijk om mensen te laten overstappen van de auto naar een andere modaliteit.”

Stad

De auto is voor een reis van deur tot deur enorm aantrekkelijk. Mensen kijken vooral naar de reistijd en dan is de auto zo’n goede optie dat andere modaliteiten daar bijna niet mee kunnen concurreren. Maar in de stad kan de auto niet zo goed uit de voeten, omdat daar de snelheid van dit voertuig afneemt. “Als je auto langzamer maakt door files of snelheidsbeperkingen, dan wordt het wel aantrekkelijk om het OV of de fiets te pakken”, legt Bleijenberg uit.

Verstedelijking is dan volgens Bleijenberg de enige haalbare maatregel om die modal shift te bereiken. “Volgens CBS-statistieken reizen mensen die in de stad wonen 35 procent minder met de auto. Ze gebruiken drie keer vaker het OV, de afstanden tot voorzieningen zijn beter en auto is dus langzamer. Het enige dat echt effect heeft gehad op het mobiliteitsgedrag is mate van verstedelijking.”

Verdichting

Hij is dan ook voorstander van verdichting. Want uiteindelijk gaat het bij de bereikbaarheid vooral om de voorzieningen die je binnen een bepaalde tijd kunt bereiken. En dit biedt niet alleen voordelen voor mobiliteit. “Wat we nu bouwen zullen we komende decennia mee moeten doen. Als we nu geconcentreerd bouwen binnen bestaande steden, plukken we daarvan decennialang voordelen voor de economie en het milieu.”

In meer drukbevolkte gebieden is het evengoed verstandig om te verdichten, volgens Bleijenberg. Er moet zo veel mogelijk binnen de bebouwde kom worden gebouwd. “Dan kun je de bus nog rendabel houden en kan treinstation open blijven. Als dat verspreidt, is dat landschappelijk mooi, maar het is voor voor mobiliteit lastiger om alternatieven voor de auto te bieden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

4 reacties op “‘Verstedelijking enige effectieve maatregel voor modal shift’”

Pat Rick|10.09.21|14:36

Probleem is ook dat projectontwikkelaars graag de greenfieldlocaties ontwikkelen. Zo staan ze te springen om de Rijnenburgpolder (tussen de A2 en A12) vol te bouwen zoals Leidsche Rijn, dat eigenlijk een tramlijn had moeten krijgen. Snel bouwen en verdienen, terwijl de OV-problematiek naar de gemeente wordt afgeschoten. En die had het binnenhavengebied en het defensieterrein moeten verdichten (ipv relatieve laagbouw. Eigenlijk alleen maar hoogbouw tussen Utrecht CS en het Amsterdam-Rijnkanaal

Pat Rick|10.09.21|14:35

Het voorbeeld voor Havenstad moet Nordhavn zijn in Kopenhagen, voor 50.000 woningen en bedrijven. Goed ontsloten door OV, eigen metro, met goede architectuur. Waarom kan men niet Remko Koolhaas of een andere vermaarde architect vragen om dit te ontwerpen? En dan zorgen dat een goede metroaansluiting krijgt, bijvoorbeeld op een nog te bouwen metrolijn naar Zaanstad? Het zou goed zijn om die eerst te bouwen en dan pas Havenstad, zodat je geen inpassingsproblemen hebt.

Pat Rick|10.09.21|14:12

Terwijl dat laatste een no-brainer is. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/sky-train aansluiting. Diep triest, zeker als de Schipholtunnels het laten afweten. Metro moet de METROpoolregio onstluiten tussen Zandvoort en Almere, tussen Zaanstad en Hoofddorp. Dan stappen mensen uit hun auto, en wordt de A’dam beter bereikbaar. En krijg je ook meer economische activiteit. De ombouw van de Hoekse Lijn heeft dat al bewezen, en de lessen kunnen helpen voor de lijn naar Zandvoort.

Pat Rick|10.09.21|13:56

Verdichting zoals bij Havenstad, 70.000 woningen+bedrijvigheid moet zeer goed OV krijgen. Men twijfelt of het wel een metrostation zal krijgen en laat mensen daar liever 1,5 km lopen naar Isolatorweg. Dan kopen ze liever een auto. Denk integraal en ga niet (financieel) sub-optimaliseren. Verdichting+metro kunnen zorgen voor een autoloze lifestyle. Kijk naar Londen. Daar stopt men 20 miljard in 1 nieuwe metrolijn, gelijk het groeifonds dat loopt te zeuren of doortrekkken N/Z-lijn wel rendabel is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.