File op snelweg in autospiegel

Utrecht vraagt Rijk om herziening tracébesluit A27

Provincie en gemeente Utrecht vragen het Rijk om het tracébesluit A27 bij Amelisweerd te herzien. De provincie en de gemeente willen met Den Haag om tafel, omdat zij betere en minder risicovolle alternatieven zien voor verbreding. Verdere vertraging met betrekking tot de plannen voor de drukke snelweg kan hiermee worden voorkomen, denken zij.

Zij stellen voor om een onafhankelijke onderzoekscommissie in te stellen die de alternatieven nader gaat onderzoeken. Dit om de drukte over het stuk snelweg waarover al jaren wordt gesproken, eerder op te vangen. Het Rijk wil 1,5 miljard euro steken in de verbreding van de Ring, maar de stikstofproblematiek veroorzaakt oponthoud.

En die tijd is er volgens Utrecht niet. De bereikbaarheid van de regio komt in gevaar als maatregelen langer op zich laten wachten, zo stellen zij. “Bovendien zijn de verbouwing en verbreding van de verdiepte bak van de A27 bij Amelisweerd dusdanig complex dat de risico’s op vertraging en kostenoverschrijding hoog zijn”, aldus gedeputeerde Arne Schaddelee (Mobiliteit) en verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk in de oproep aan het Rijk.

Ongewenst project

De verbreding bij Amelisweerd levert al jaren verhitte discussies op. Veel Utrechters en organisaties willen niet dat er bomen worden gekapt ten behoeve van de snelweg. Er werden ruim 130.000 protesthandtekeningen gezet. Een actiegroep kwam al met diverse alternatieven voor verbreding, zoals de verlaging van de maximumsnelheid.

Ook de overheden stellen nu voor om de snelheid te reduceren naar 80 kilometer per uur. Binnen de bestaande snelwegbak kan dan het aantal rijstroken mogelijk worden uitgebreid. Verder zien zij dat bewoners in het stedelijk gebied om Utrecht de laatste jaren steeds meer gebruik maken van openbaar vervoer en de fiets en dat zij vaker thuiswerken. Sinds corona werken sowieso meer mensen thuis. Hierdoor is het rustiger geworden op de weg. Dit levert nieuwe discussies op voor diverse infrastructurele projecten in Nederland.

Van Hooijdonk: “Onze stelling is dat wij dit voor 1,5 miljard euro veel slimmer, moderner en duurzamer kunnen oplossen. Het project is bedacht om de spitspiek op te vangen. Ruim 60 procent van de gebruikers van de Ring heeft een herkomst of bestemming in de regio. Door die mensen betere alternatieven te bieden en meer over de dag te spreiden, ontstaat ruimte op de A27 voor automobilisten die dat echt nodig hebben.”

Bron: ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “Utrecht vraagt Rijk om herziening tracébesluit A27”

Pat Rick|23.09.21|17:16

Het is duidelijk dat de Utrechten de mobiliteitsopdracht niet aankan: Uithofdebacle, SUNIJ-Uithoflijn koppelingvertraging, SUNIJ-lijn oplevering vertraging, verbouwing Utrecht centraal over budget (ProRail). De gelden kunnen beter worden besteed in andere steden, dus functies/activiteiten overhevelen naar Amersfoort, Zwolle, Den Bosch, Arnhem. CS zit lang niet op volledige capaciteit, en toch wil Utrecht een 2de IC-station. Utrecht levert minder voor meer. Dus beter geen staduitbreiding!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.