Utrecht, Vianen BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

ANWB: 3,6 miljard van miljoenennota te laag om infra op peil te houden

De ANWB vindt dat er meer geld nodig is voor het onderhoud aan het wegennet en andere infrastructuur. In de miljoenennota van het demissionaire kabinet is 3,6 miljard gereserveerd voor onderhoud en renovatie van wegen, bruggen, het spoor en vaarwegen. “Dat bedrag is echter te laag om de infrastructuur op het gewenste peil te brengen.”

In totaal komt er dus 3,6 miljard beschikbaar, waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2,1 miljard euro voor zijn rekening neem. Dat is ongeveer 300 miljoen euro meer dan vorig jaar. Spoorwegbeheerder ProRail investeert 1,5 miljard euro.

Volgens het ministerie is het belangrijk dat er nu wordt geïnvesteerd in onderhoud aan wegen en bruggen, omdat die tegenwoordig intensiever worden gebruikt met bovendien zwaarder verkeer dan toen ze werden aangelegd. Het ministerie schrijft dat Nederland voor de op “één van de grootste infrastructurele opgave uit de geschiedenis” staat. Daarnaast is bijvoorbeeld extra infrastructuur nodig om de nieuwe woonwijken bereikbaar te houden.

Risico op uitval

Volgens de ANWB zijn veel wegen, bruggen, viaducten en tunnels in Nederland “aan het eind van hun levensduur”. Met de 3,6 miljard die nu wordt uitgetrokken ziet de bond het uitgestelde onderhoud toenemen, met een groter risico op uitval en storingen tot gevolg.

Naast onderhoud, betreurt de ANWB het ook dat de demissionaire overheid niet ruimhartiger de portemonnee trekt voor verkeersveiligheid. In de miljoenennota is daar een aanvullende 50 miljoen voor beraamd. De ANWB vindt het “onbegrijpelijk” dat het kabinet niet meer geld uittrekt “gezien het immense persoonlijke leed en de enorme maatschappelijke kosten die verkeersongevallen met zich meebrengen” en stelt dat er de komende dertig jaar minimaal 15 miljard euro extra nodig is om het groeiende aantal verkeersdoden terug te dringen.

Klimaatdoelen

Wat de ANWB een positieve ontwikkeling vindt, is dat in de plannen voor volgend jaar meer geld word vrijmaakt om elektrisch rijden mee te stimuleren. “In totaal komt er 60 miljoen euro extra beschikbaar aan subsidie voor elektrische auto’s die particulier worden aangeschaft. Daarmee geeft het kabinet schone mobiliteit in Nederland een belangrijke impuls.”

De RAI vereniging ziet dat enerzijds stappen worden gezet om de klimaatdoelen te behalen, maar vreest ook dat ditzelfde kabinet op de rem trapt. Er worden weliswaar extra middelen uitgetrokken om de particuliere automobilist en ondernemer over te halen elektrisch te gaan rijden, maar de bijtelling voor zakelijke rijders gaat omhoog van 12 naar 16 procent. Het kabinet verlaagt de cap naar 35.000 euro.

Dit verstoort volgens RAI de elektrificatie in de zakelijke markt, terwijl kabinet juist meer moet doen om de drempel voor consumenten en ondernemers te verlagen. “Haalbaar, betaalbaar en goed voor mensen en omgeving”, meent RAI-voorzitter Steven van Eijck.

Bron: ANP/ IJ

Lees ook:

Vertrekkende SWOV-directeur: met verkeersveiligheid ben je nooit klaar

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.