Loopbrug Zwolle (bron: 'beeld: Karres en Brands/ipv Delft')

Zwolle krijgt duurzame, ‘opgetilde straat’ over spoor

De gemeente Zwolle krijgt een nieuwe loopbrug over het spoor die de uitstraling krijgt van een ‘opgetilde straat’. Dit betekent een parkachtige indeling, meerdere paden voor wandelaars en gelegenheid om even te gaan zitten. Dit is in ieder geval zo als de gemeenteraad instemt met het ontwerp voor deze passerelle. De nieuwe loopbrug verbindt de twee zijdes van het station met elkaar. Volgens de gemeente is nergens anders in Nederland zo’n duurzame ‘straat’ over het spoor gemaakt.

“De wandelaar kan straks via verschillende paden over deze brug. Heb je haast dan neem je de snelle route om naar je bus of je werk- leerplek te lopen. Maar heb je meer tijd of wil je afspreken met iemand, dan zijn er ook fijne plekken waar je lekker kunt zitten of uit te kijken over het spoor”, aldus wethouder Ed Anker. “We houden uiteraard ook rekening met de (sociale) veiligheid. De brug wordt ook open en overzichtelijk ingericht en er komt goede verlichting voor de in de avond en nacht. Net als bij een echte straat.” Het is de ambitie van de gemeente om van Zwolle het groenste station van Nederland te maken.

Tekst loopt door onder foto:

Nieuwe loopbrug over spoor Zwolle. (beeld: Karres en Brands/ipv Delft)
beeld: Karres en Brands/ipv Delft

Duurzaam ontwerp

Duurzaamheid heeft centraal gestaan bij het ontwerp van deze nieuwe brug. Dit betekent enerzijds dat er gekozen is voor duurzame materialen, zoals hout, maar ook dat de brug een duurzame uitstraling krijgt. Er is gekozen voor een parkachtige indeling, veel groen, brede paden en trappen, voldoende zitgelegenheid en goede verlichting.

Zelfs water krijgt een belangrijke plek op de passerelle. Niet alleen omdat het de beplanting moet voeden, maar ook als beleving. Bezoekers kunnen het water zien en aanraken. Zo loopt overtollig regenwater deels zichtbaar weg via een speciale goot en er komt een speciaal waterkunstwerk op het hoogste punt van de brug.

Beton komt er alleen aan te pas voor de fundering. “Deze brug krijgt dus niet alleen een duurzame uitstraling. Het hout zorgt ervoor dat de brug zelf ook ontzettend duurzaam is”, aldus wethouder Anker. “Door te kiezen voor hout als bouwmateriaal zorgt deze brug voor veel minder CO2 uitstoot dan wanneer we een ander materiaal, zoals beton, zouden gebruiken waarbij bij de productie ervan CO2 vrijkomt.”

Verbinding

De voorlopige schetsen voor de brug werden vorig jaar gedeeld met de stad en betrokkenen en zij vroegen extra aandacht voor toegankelijkheid en veiligheid. Dit heeft inmiddels tot een aangescherpt ontwerp geleid, dat binnenkort wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeente hoopt dat de brug ervoor zorgt dat het spoor niet langer een barrière vormt tussen de twee delen van de stad. Precies honderd jaar geleden bevond zich op deze plek ook al een ‘passerelle’.

Zwolle werkt al langer aan de spoorzone. Dit leidde twee jaar geleden tot de oplevering van een nieuw busstation en een nieuwe busbrug. Het is de ambitie van de gemeente om de spoorzone toekomstbestendig te maken en om de verbinding met de binnenstad versterken. Inwoners zijn er nauw bij betrokken.

Ontwerp

De brug is ontworpen door medewerkers van de gemeente Zwolle, architectenbureau Karres en Brands, ingenieursbureau ipv Delft en Miebach, een ingenieursbureau uit Duitsland gespecialiseerd in houtbouw. De gemeente heeft voor de bouw een miljoen euro subsidie ontvangen van ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en geld ontvangen uit de RegioDeal. Dit is een bijdrage van het Rijk om de brede welvaart in de regio te stimuleren.

Als de raad instemt met het ontwerp, volgt de aanbesteding. De constructie boven het spoor en de trappen worden door ProRail aanbesteed. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanbesteding van de inrichting van de openbare ruimte op de brug. dus het het groen, de bestrating en de bankjes. Het is de bedoeling om met de bouw te starten in 2023.

Lees ook:

Inwoners nauw betrokken bij herontwikkeling Zwolse spoorzone

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “Zwolle krijgt duurzame, ‘opgetilde straat’ over spoor”

Eric Wilmsen|30.09.21|13:19

Nergens anders Nederland??
In ‘s-Hertogenbosch bestaat al jaren zo’n “straat”. De Paleisbrug over het spoor met veel groen en zitbanken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.