Sporen van de Noord/Zuidlijn

Forse kritiek op miljarden uit Groeifonds voor OV-projecten

Het kabinet heeft miljarden uit het Nationaal Groeifonds beschikbaar gesteld voor OV-projecten, terwijl deze daar helemaal niet vandaan horen te komen. Volgens de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) moet in elk geval worden voorkomen dat het Groeifonds wordt gebruikt om de (financiële) gaten van bestaande fondsen, zoals het Mobiliteitsfonds, te dichten. Dat dreigt nu wel te gebeuren. In de reguliere begroting is namelijk niet voldoende geld beschikbaar voor de OV-projecten.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start actieabonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder VerkeersNet.nl.

3 reacties op “Forse kritiek op miljarden uit Groeifonds voor OV-projecten”

Pat Rick|14.10.21|13:42

Jammer dat een goed idee als een Groeifonds om Nederland vooruit te helpen eigenlijk om zeep werd geholpen. Het is te klein waardoor er onnodig veel discussies om de allocatie ontstaan

Project van Programma Hoogfrequent Spoor is per definitie gewoon capaciteitsuitbreiding en hoort eigenlijk niet thuis in het fonds. Ongelooflijk dat Zuid-Holland als rijkste provincie hier de andere echte kansen voor kwantitatieve vooruitgang ontneemt en laat betalen. De spoorverdubbeling zou er toch zijn gekomen

Pat Rick|14.10.21|13:42

Uitbouwen van de Amsterdamse metro moet WEL kunnen. Als social innovation om een autoloze lifestyle te realiseren. Het verbetert ook de luchtkwaliteit+verkeersveiligheid en verminder hinder +files+uitstoot. Eigenlijk dus een no-brainer, waarop alleen de gierigste boekhouders op tegen kunnen zijn.

Dus moeten er ook metrolijnen komen naar Zaanstad, Almere en Zandvoort. De regio loopt anders vast. Kijk hoe steden als Stockholm en Vancouver met evenveel inwoners, meer metro en minder files hebben.

Pat Rick|14.10.21|13:41

En het echte innovatieve, kwalitatieve project, de brainport-lijn krijgt maar een fooi. En waarschijnlijk gaat vervoer wel de kant op van autonome pods. Maar de Randstad heeft het meeste geld naar zich toe weten te halen, zoals het Dagblad van het Noorden al concludeerde. Zo is het old-boys netwerk nog bepalend voor de verdeling van gelden.

Tijd voor een groter groeifonds, obv betere criteria en minder op netwerk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Forse kritiek op miljarden uit Groeifonds voor OV-projecten - VerkeersNet
Sporen van de Noord/Zuidlijn

Forse kritiek op miljarden uit Groeifonds voor OV-projecten

Het kabinet heeft miljarden uit het Nationaal Groeifonds beschikbaar gesteld voor OV-projecten, terwijl deze daar helemaal niet vandaan horen te komen. Volgens de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) moet in elk geval worden voorkomen dat het Groeifonds wordt gebruikt om de (financiële) gaten van bestaande fondsen, zoals het Mobiliteitsfonds, te dichten. Dat dreigt nu wel te gebeuren. In de reguliere begroting is namelijk niet voldoende geld beschikbaar voor de OV-projecten.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder VerkeersNet.nl.

3 reacties op “Forse kritiek op miljarden uit Groeifonds voor OV-projecten”

Pat Rick|14.10.21|13:42

Jammer dat een goed idee als een Groeifonds om Nederland vooruit te helpen eigenlijk om zeep werd geholpen. Het is te klein waardoor er onnodig veel discussies om de allocatie ontstaan

Project van Programma Hoogfrequent Spoor is per definitie gewoon capaciteitsuitbreiding en hoort eigenlijk niet thuis in het fonds. Ongelooflijk dat Zuid-Holland als rijkste provincie hier de andere echte kansen voor kwantitatieve vooruitgang ontneemt en laat betalen. De spoorverdubbeling zou er toch zijn gekomen

Pat Rick|14.10.21|13:42

Uitbouwen van de Amsterdamse metro moet WEL kunnen. Als social innovation om een autoloze lifestyle te realiseren. Het verbetert ook de luchtkwaliteit+verkeersveiligheid en verminder hinder +files+uitstoot. Eigenlijk dus een no-brainer, waarop alleen de gierigste boekhouders op tegen kunnen zijn.

Dus moeten er ook metrolijnen komen naar Zaanstad, Almere en Zandvoort. De regio loopt anders vast. Kijk hoe steden als Stockholm en Vancouver met evenveel inwoners, meer metro en minder files hebben.

Pat Rick|14.10.21|13:41

En het echte innovatieve, kwalitatieve project, de brainport-lijn krijgt maar een fooi. En waarschijnlijk gaat vervoer wel de kant op van autonome pods. Maar de Randstad heeft het meeste geld naar zich toe weten te halen, zoals het Dagblad van het Noorden al concludeerde. Zo is het old-boys netwerk nog bepalend voor de verdeling van gelden.

Tijd voor een groter groeifonds, obv betere criteria en minder op netwerk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.