A4 richting Delft, snelweg

Rapport: stillere banden leiden nog niet tot geluidsreductie

Foto: ProMedia / VK

Nieuwe banden voor auto’s en vrachtwagens moeten sinds 2016 voldoen aan aangescherpte normen voor geluid volgens een Europese richtlijn. Maar de verwachte afname van geluid blijft nog uit. De aanname was een reductie van 1 tot 2 decibel, maar in de praktijk bleek het verkeer op snelwegen in 2019 juist 3 decibel meer geluid te maken dan berekeningen van Rijkswaterstaat aantonen.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start actieabonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rapport: stillere banden leiden nog niet tot geluidsreductie - VerkeersNet
A4 richting Delft, snelweg

Rapport: stillere banden leiden nog niet tot geluidsreductie

Foto: ProMedia / VK

Nieuwe banden voor auto’s en vrachtwagens moeten sinds 2016 voldoen aan aangescherpte normen voor geluid volgens een Europese richtlijn. Maar de verwachte afname van geluid blijft nog uit. De aanname was een reductie van 1 tot 2 decibel, maar in de praktijk bleek het verkeer op snelwegen in 2019 juist 3 decibel meer geluid te maken dan berekeningen van Rijkswaterstaat aantonen.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.