Inwoners Rotterdam testen stille klinkers (foto: foto Eric Fecken)

Fors minder geluidsoverlast door stille klinkers

In nog eens vier straten in Rotterdam worden stille klinkers toegepast bij de vervanging of herinrichting. Zo geeft de gemeente vervolg aan twee succesvolle pilots met deze innovatie. Het verkeersgeluid halveert door het toepassen van deze klinkers, blijkt uit metingen van de Milieudienst DCMR. En de verschillende inwoners die woensdag op pad gingen met wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) waren eveneens positief. Zij konden tijdens deze tocht de effecten in de praktijk ervaren.

De eerste proef aan de Burgemeester Baumannlaan in Rotterdam-Overschie afgelopen zomer was al positief. Het geluid nam met twee tot drie decibel af. Een vergelijkbaar resultaat is nu merkbaar aan de Hillevliet. Dit stimuleert de gemeente om nog een paar testlocaties uit te kiezen. Die klinkers kunnen in deze vier straten snel worden aangebracht. Vervolgens wordt beoordeeld of de stille straatklinker onderdeel wordt van de Rotterdamse Stijl als standaard in de Rotterdamse openbare ruimte.

Geluid opnemen

De reductie van de herrie wordt veroorzaakt door een speciale laag op de stille klinkers die verkeersgeluiden opneemt. Dit zorgt voor een halvering van het geluidsniveau. Om het verschil echt te kunnen meten werd een deel van de weg wel uitgerust met deze klinkers, terwijl in een ander deel normale straatstenen zijn gelegd. Bovendien is een nulmeting uitgevoerd voordat de straat was uitgerust met de stille klinkers.

De Rotterdammers die met de wethouder op pad gingen, merkten ook verschil in de herrie door voorbijrijdende voertuigen. “Je hoort een duidelijk dempend effect bij de stille straatklinkers”, vertelt Richard Atteveld, als leraar verbonden aan het naastgelegen Rotterdams Vakcollege De Hef. Samen met een tiental studenten nam hij deel aan het geluidsexperiment. “Bij de stille variant hoor je eigenlijk alleen nog het geluid dat de auto zelf maakt. Zodra meer mensen elektrisch rijden, is dat straks ook weg en wordt het hier nog stiller. Een mooie oplossing voor drukke straten in Rotterdam!”

Slijten

De resultaten in Overschie en op Zuid zijn boven verwachting goed, vindt wethouder Bonte. “Ik ben bovenal blij dat dit in de praktijk ook zo door de mensen wordt ervaren. We blijven meten of ook op lange termijn het positieve effect blijft en of dit wegdek niet sneller slijt, maar het lijkt erop dat stille klinkers ons kunnen helpen in het verminderen van het verkeerslawaai. We gaan daarom ook in andere straten met stille klinkers experimenteren.”

Positief zijn ook bewoonster Thea van Gils-Vlasveld en ondernemer Iris Smit. Smit zegt nooit echt te hebben stilgestaan bij het mogelijke effect van speciale straatstenen op de hoeveelheid verkeerslawaai en is positief verrast. “Ik kan me goed voorstellen dat stillere bestrating in drukke winkelstraten niet alleen door bewoners, maar ook door veel ondernemers toegejuicht zal worden.”

Lees ook:

Verkeerslawaai neemt dankzij stille straatklinkers af

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Fors minder geluidsoverlast door stille klinkers - VerkeersNet
Inwoners Rotterdam testen stille klinkers (foto: foto Eric Fecken)

Fors minder geluidsoverlast door stille klinkers

In nog eens vier straten in Rotterdam worden stille klinkers toegepast bij de vervanging of herinrichting. Zo geeft de gemeente vervolg aan twee succesvolle pilots met deze innovatie. Het verkeersgeluid halveert door het toepassen van deze klinkers, blijkt uit metingen van de Milieudienst DCMR. En de verschillende inwoners die woensdag op pad gingen met wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) waren eveneens positief. Zij konden tijdens deze tocht de effecten in de praktijk ervaren.

De eerste proef aan de Burgemeester Baumannlaan in Rotterdam-Overschie afgelopen zomer was al positief. Het geluid nam met twee tot drie decibel af. Een vergelijkbaar resultaat is nu merkbaar aan de Hillevliet. Dit stimuleert de gemeente om nog een paar testlocaties uit te kiezen. Die klinkers kunnen in deze vier straten snel worden aangebracht. Vervolgens wordt beoordeeld of de stille straatklinker onderdeel wordt van de Rotterdamse Stijl als standaard in de Rotterdamse openbare ruimte.

Geluid opnemen

De reductie van de herrie wordt veroorzaakt door een speciale laag op de stille klinkers die verkeersgeluiden opneemt. Dit zorgt voor een halvering van het geluidsniveau. Om het verschil echt te kunnen meten werd een deel van de weg wel uitgerust met deze klinkers, terwijl in een ander deel normale straatstenen zijn gelegd. Bovendien is een nulmeting uitgevoerd voordat de straat was uitgerust met de stille klinkers.

De Rotterdammers die met de wethouder op pad gingen, merkten ook verschil in de herrie door voorbijrijdende voertuigen. “Je hoort een duidelijk dempend effect bij de stille straatklinkers”, vertelt Richard Atteveld, als leraar verbonden aan het naastgelegen Rotterdams Vakcollege De Hef. Samen met een tiental studenten nam hij deel aan het geluidsexperiment. “Bij de stille variant hoor je eigenlijk alleen nog het geluid dat de auto zelf maakt. Zodra meer mensen elektrisch rijden, is dat straks ook weg en wordt het hier nog stiller. Een mooie oplossing voor drukke straten in Rotterdam!”

Slijten

De resultaten in Overschie en op Zuid zijn boven verwachting goed, vindt wethouder Bonte. “Ik ben bovenal blij dat dit in de praktijk ook zo door de mensen wordt ervaren. We blijven meten of ook op lange termijn het positieve effect blijft en of dit wegdek niet sneller slijt, maar het lijkt erop dat stille klinkers ons kunnen helpen in het verminderen van het verkeerslawaai. We gaan daarom ook in andere straten met stille klinkers experimenteren.”

Positief zijn ook bewoonster Thea van Gils-Vlasveld en ondernemer Iris Smit. Smit zegt nooit echt te hebben stilgestaan bij het mogelijke effect van speciale straatstenen op de hoeveelheid verkeerslawaai en is positief verrast. “Ik kan me goed voorstellen dat stillere bestrating in drukke winkelstraten niet alleen door bewoners, maar ook door veel ondernemers toegejuicht zal worden.”

Lees ook:

Verkeerslawaai neemt dankzij stille straatklinkers af

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.