LZV toegestaan op Nederlandse wegennet

Extra lange en zware vrachtwagens worden in Nederland toegestaan op de weg. Uit uitgebreide proeven blijkt dat dit type vrachtwagen zuiniger en dus goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens, aldus minister Schultz van IenM.
Afgelopen jaar reden er in Nederland 400 extra lange en zware vrachtwagens (LZV’s). In dat jaar hebben ze 20 miljoen vrachtauto kilometers bespaard. Door LZV’s niet langer in een proef, maar permanent toe te staan, wordt het voor de transport sector interessant om hierin te investeren.
Een LZV is een vrachtwagen van maximaal 25,25 meter, in plaats van de gebruikelijke 18,75 meter en weegt maximaal 60 ton in plaats van 50 ton. Daardoor kan een LZV tot 60% meer vervoeren dan een gewone vrachtwagen. In vergelijking tot een gewone vrachtwagen kan een LZV tot 27% aan CO2 uitstoot besparen. Om de verkeersveiligheid te waarborgen moeten de chauffeurs van een LZV een extra examen afleggen en worden er eisen gesteld aan de voertuigen en routes. Tussen 2007 en 2010 waren LZV’s bij 19 verkeersongevallen betrokken. Bij één ongeval is een persoon lichtgewond geraakt. Het soort ongevallen dat met LZV’s heeft plaatsgevonden zijn veelal typische vrachtwagenongevallen. Doordat het aantal LZV’s nog gering is, kon niet vastgesteld worden of een bepaald soort ongeval kenmerkend voor vrachtvoertuigen zich vaker of juist minder vaak voordoet bij ongevallen met LZV’s.
Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV’s en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef. Met dit besluit loopt minister Schultz van Haegen (Infra en Milieu) vooruit op Europa, die internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt. Tegenstanders van LZV’s vrezen dat het toestaan van deze efficiëntere vrachtwagens, transport over het spoor ontmoedigt. Nederland staat op het standpunt dat élke vorm van transport zo efficiënt mogelijk moet zijn en dat water, spoor en weg elkaar vooral aanvullen, aldus Schultz

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

LZV toegestaan op Nederlandse wegennet - VerkeersNet

LZV toegestaan op Nederlandse wegennet

Extra lange en zware vrachtwagens worden in Nederland toegestaan op de weg. Uit uitgebreide proeven blijkt dat dit type vrachtwagen zuiniger en dus goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens, aldus minister Schultz van IenM.
Afgelopen jaar reden er in Nederland 400 extra lange en zware vrachtwagens (LZV’s). In dat jaar hebben ze 20 miljoen vrachtauto kilometers bespaard. Door LZV’s niet langer in een proef, maar permanent toe te staan, wordt het voor de transport sector interessant om hierin te investeren.
Een LZV is een vrachtwagen van maximaal 25,25 meter, in plaats van de gebruikelijke 18,75 meter en weegt maximaal 60 ton in plaats van 50 ton. Daardoor kan een LZV tot 60% meer vervoeren dan een gewone vrachtwagen. In vergelijking tot een gewone vrachtwagen kan een LZV tot 27% aan CO2 uitstoot besparen. Om de verkeersveiligheid te waarborgen moeten de chauffeurs van een LZV een extra examen afleggen en worden er eisen gesteld aan de voertuigen en routes. Tussen 2007 en 2010 waren LZV’s bij 19 verkeersongevallen betrokken. Bij één ongeval is een persoon lichtgewond geraakt. Het soort ongevallen dat met LZV’s heeft plaatsgevonden zijn veelal typische vrachtwagenongevallen. Doordat het aantal LZV’s nog gering is, kon niet vastgesteld worden of een bepaald soort ongeval kenmerkend voor vrachtvoertuigen zich vaker of juist minder vaak voordoet bij ongevallen met LZV’s.
Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV’s en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef. Met dit besluit loopt minister Schultz van Haegen (Infra en Milieu) vooruit op Europa, die internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt. Tegenstanders van LZV’s vrezen dat het toestaan van deze efficiëntere vrachtwagens, transport over het spoor ontmoedigt. Nederland staat op het standpunt dat élke vorm van transport zo efficiënt mogelijk moet zijn en dat water, spoor en weg elkaar vooral aanvullen, aldus Schultz

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.