Spectaculaire daling filezwaarte in 2011

Volgens berekeningen van de ANWB is de filezwaarte in 2011 spectaculair gedaald. Ten opzichte van de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen vijf jaar is er een daling van 27 procent. Volgens de ANWB hebben vooral automobilisten in de regio Amsterdam dat gemerkt. Op de snelwegen rond Rotterdam waren de files niet veel korter, toch was daar de daling 8 procent.
De belangrijkste oorzaken van de afname zijn het gunstige weer in het afgelopen jaar en de opening van spitsstroken. In de regio Amsterdam zijn spitsstroken aangelegd op de A1 en de A9. In de regio Rotterdam hebben de snelwegen geen extra rijstroken gekregen. De invloed van het weer werd volgens de ANWB wederom aangetoond op 21 november. Door de mist hield Rijkswaterstaat de spitsstroken gesloten en stond er tijdens de ochtendspits meer dan 450 kilometer file.
De A2 Amsterdam – ‘s-Hertogenbosch is uit de file top 10 verdwenen. Extra rijstroken zorgen daar voor kortere files. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag blijft het grootste knelpunt tijdens de spits. In tegenstelling tot de landelijke daling is de filezwaarte daar zelfs toegenomen. Ook op de A50 Arnhem – Eindhoven waren de files dit jaar weer langer.
De drukste spitsen zijn de dinsdagochtend- en de donderdagavondspits.
Vergeleken met 2010 zijn de files 25 procent korter.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Spectaculaire daling filezwaarte in 2011 - VerkeersNet

Spectaculaire daling filezwaarte in 2011

Volgens berekeningen van de ANWB is de filezwaarte in 2011 spectaculair gedaald. Ten opzichte van de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen vijf jaar is er een daling van 27 procent. Volgens de ANWB hebben vooral automobilisten in de regio Amsterdam dat gemerkt. Op de snelwegen rond Rotterdam waren de files niet veel korter, toch was daar de daling 8 procent.
De belangrijkste oorzaken van de afname zijn het gunstige weer in het afgelopen jaar en de opening van spitsstroken. In de regio Amsterdam zijn spitsstroken aangelegd op de A1 en de A9. In de regio Rotterdam hebben de snelwegen geen extra rijstroken gekregen. De invloed van het weer werd volgens de ANWB wederom aangetoond op 21 november. Door de mist hield Rijkswaterstaat de spitsstroken gesloten en stond er tijdens de ochtendspits meer dan 450 kilometer file.
De A2 Amsterdam – ‘s-Hertogenbosch is uit de file top 10 verdwenen. Extra rijstroken zorgen daar voor kortere files. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag blijft het grootste knelpunt tijdens de spits. In tegenstelling tot de landelijke daling is de filezwaarte daar zelfs toegenomen. Ook op de A50 Arnhem – Eindhoven waren de files dit jaar weer langer.
De drukste spitsen zijn de dinsdagochtend- en de donderdagavondspits.
Vergeleken met 2010 zijn de files 25 procent korter.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.