Nieuwe vervoerautoriteit in Rotterdam-Haaglanden

De 24 gemeenten in de stadsregio’s Haaglanden en Rotterdam willen deze zomer een nieuwe vervoerautoriteit oprichten voor hun metropoolregio. Het is de bedoeling dat ook de provincie Zuid-Holland meedoet, zo meldt het tijdschrift OV-Magazine.

De nieuwe vervoerautoriteit Rotterdam-Haaglanden vervangt dan vanaf 1 januari 2013 de beide stadsregio’s, die op die datum worden afgeschaft. Voorwaarde is wel dat het Rijk enkele wetten aanpast en het geld voor de Brede Doeluitkering voortaan uitbetaalt via het gemeentefonds en eventueel het provinciefonds. Haaglanden en Rotterdam ontvangen nu samen 553 miljoen euro per jaar voor hun regionale verkeer en vervoer. De taken van de nieuwe vervoerautoriteit zijn dezelfde als die van de huidige stadsregio’s: beleid en strategie, exploitatie openbaar vervoer, aanleg nieuwe infrastructuur, beheer (rail)infrastructuur, verkeersmanagement (wegen), mobiliteitsmanagement (slim reizen) en veilig verkeer. Wellicht kan daar de gezamenlijke inkoop van gemeentelijk vervoer-op-maat voor ouderen en gehandicapten bijkomen. Er zijn nog wel verschillen te overbruggen tussen de werkwijzen van Stadsgewest Haaglanden en stadsregio Rotterdam: Haaglanden doet veel zelf en huurt weinig kennis in, Rotterdam laat veel uitvoering over aan de centrumgemeente Rotterdam en stadsvervoerder RET. Ook is het nog de vraag hoeveel euro per inwoner de 24 gemeenten jaarlijks gaan meebetalen aan de nieuwe vervoerautoriteit.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.