Groengele pas voor kwaliteitstaxi in Den Haag

Vanaf 1 oktober 2013 mogen alleen taxichauffeurs met een speciale groengele pas in het Haagse centrum, Scheveningen, de Internationale Zone en rond de stations Den Haag Centraal en Hollands Spoor klanten oppikken.
Dit is het gevolg van de nieuwe Taxiverordening Den Haag, die de gemeente wil invoeren. Den Haag maakt met de Taxiverordening gebruik van de mogelijkheid in de Wet Personenvervoer 2000 om delen van de stad alleen toegankelijk te maken voor chauffeurs die aangesloten zijn bij een zogenoemde Toegelaten Taxiorganisatie (TTO). Een TTO is een groep van taxichauffeurs die voldoet aan de volgende eisen:
– de groep telt minimaal 30 chauffeurs en 15 voertuigen;
– alle chauffeurs in de groep hebben het Haags Taxikeurmerk of een gelijkwaardig keurmerk;
– alle chauffeurs in de groep voldoen aan de gemeentelijke kwaliteitseisen.
De gemeente verstrekt een vergunning aan een TTO die voldoet aan alle eisen. Deze vergunning is vijf jaar geldig. Vervolgens krijgen de chauffeurs in de TTO een groengele pas. Met deze pas krijgen zij toestemming om binnen het door de gemeente aangewezen gebied te werken. Bovendien kunnen zij met deze pas gebruik van maken van de vier standplaatsen in het gebied. Drie daarvan zijn bestaande keurmerk-standplaatsen bij Centraal Station, op de Hofweg en op het Gevers Deynootplein. De vierde standplaats komt bij station Hollands Spoor.
Met de Wet Personenvervoer werd in 2000 de vergunningplicht voor taxi’s geschrapt. Iedereen met een rijbewijs kon taxichauffeur worden. De verwachting was dat de prijs voor een taxirit zou dalen en dat de kwaliteit van het taxivervoer zou verbeteren. In de praktijk bleek dat er wel meer taxi’s kwamen, maar dat de prijzen niet daalden en de kwaliteit niet verbeterde. In 2011 werd daarom de wet aangepast en kregen de grote steden de mogelijkheid om groepsvorming van taxi’s af te dwingen. De gedachte daarachter is dat chauffeurs die zelfstandig werken een groep vormen, waardoor klanten hen gemakkelijker kunnen aanspreken of een klacht kunnen indienen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.