Probleemwijken in Reims profiteren van komst light rail

lightrail468

Meer weten over light rail? Bezoek de Dag van de Lightrail op 27 maart in Delft. En profiteer daarbij van de speciale korting voor Verkeersnet.nl abonnees. Gebruik de code Verkeersnet2013 bij aanmelding!                                                                     Meer info…

reims

Sinds kort kent ook het Franse Reims een moderne lightrailverbinding. Dat ging niet zonder slag of stoot. Na jarenlang soebatten werd in 2011 een 11,2 kilometer lange light-raillijn in gebruik genomen. Totale kosten: 413 miljoen euro.
De eerste haalbaarheidsstudie voor de lijn dateert uit 1984, maar door politieke strubbelingen verdwenen de plannen in de la. In 2001 werd een nieuwe poging gewaagd. Dat leidde rond 2005 tot een geheel nieuwe aanpak waarin de invoering van een regionale transportbelasting van 1% om de light rail te bekostigen een belangrijk element was. En om de kosten verder te drukken gebeurde de aanbesteding in de vorm van een DBFMO contract (Design-Build-Finance-Maintain-Operate). Ontwerp, aanleg, financiering, exploitatie en onderhoud werden dus in één keer aanbesteed, in de vorm van een concessie voor 30 jaar. Met als voorwaarde dat de opdrachtgever de dienstregeling en de tarieven bepaalt . Vier consortia dongen mee, waarbij de uiteindelijke ‘winnaar’ nog een aantal extra’s bood boven op het gevraagde, zoals een groter trajectdeel zonder (ontsierende) bovenleiding in de binnenstad.

De kosten per kilometer zijn aanzienlijk, maar het project heeft een brede uitstraling. Het is dan ook eigenlijk meer een stedenbouwkundig project dan alleen een nieuwe ov-lijn. In de kosten is meegenomen dat probleemwijken langs de route voor 150 miljoen zijn opgeknapt. En het wegprofiel is over de volle breedte aangepakt, de auto krijgt minder ruime, de fiets meer. Het aantal reizigers nam met 40 procent toe.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.