Fileontwikkeling nauwelijks te voorspellen

In toekomstscenario’s is de fileontwikkeling in het algemeen systematisch onderschat. In werkelijkheid zijn er meer files dan onderzoekers een aantal jaren geleden voorspelden. Dat zeggen onderzoekers van het Kennisinstituut voor mobiliteitsbeleid en TU Delft.

Ze bekeken van 35 verkeersscenario’s uit de periode 1970 – 2000 of de schattingen voor de planjaren 2000 en 2010 een beetje kloppen met de werkelijkheid. Vooral de jaren-zeventigprognoses bleken de toekomst verkeerd te voorspellen. De recentere scenariostudies uit de jaren tachtig en negentig voorspellen de situatie voor 2010 een stuk beter aldus de onderzoekers.
Uitzondering zijn de fileprognoses, uitgedrukt in voertuigverliesuren. ‘Daar lijken we in Nederland niet goed in’, aldus het KIM. De fileontwikkeling wordt systematisch fors onderschat voor de jaren 2000 en 2010. Reden dat files moeilijk zijn te voorspellen is dat files door bijzonder veel factoren beïnvloed worden. ‘Eén daarvan is het altijd lastig te voorspellen overheidsbeleid. Veel verondersteld beleid is niet uitgevoerd, tegen de veronderstellingen van de scenariomakers in. Ook blijft het ingewikkeld files nationaal te modelleren, omdat files zeer locatiespecifiek zijn, en niet lineair afhankelijk van welke variabele dan ook.’
Maar ook op andere punten kunnen scenariostudies uit de jaren tachtig en negentig voor het planjaar 2010 de plank misslaan. Soms wijken ze tientallen procenten af van de werkelijkheid. ‘De uitkomsten van dergelijke prognosestudies kunnen politici flink op het verkeerde been zetten’, aldus de wetenschappers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.