Delft tevreden met ‘wijkontsluitingsweg’

Het Duurzaam Veilig principe kent drie type wegen: stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Maar inmiddels ontstaan er de nodige varianten. Zo heeft Delft een vierde wegcategorie geïntroduceerd: de wijkontsluitingsweg. De gemeente noemt de wijkontsluitingsweg een groot succes.

Voor deze laatste categorie is gekozen omdat bepaalde wegen met een sterke verblijfsfunctie ook van belang zijn voor de bereikbaarheid. Deze wegen verwerken te veel verkedelfter om ze in te kunnen richten als verblijfsgebied, maar door oversteekbewegingen van het langzame verkeer is de verblijfsfunctie zodanig sterk dat een inrichting als gebiedsontsluitingsweg ook niet toegepast kan worden. De Ruys de Beerenbrouckstraat is daarom aangewezen als wijkontsluitingsweg. Bij de herinrichting zijn de volgende kenmerken meegegeven:
– maximum snelheid is 50 km/uur;
– het wegontwerp is echter zodanig dat gericht is op het bereiken van een maximum snelheid van 40 km/uur.
Dit wordt onder andere bereikt door een combinatie van maatregelen, zoals een smallere rijbaan, toepassen van een middenberm, ‘vloeiend’ uitgevoerd oversteekplaatsen voor langzaam
Verder kent de weg meer groen en is speelser ingericht. De verkeersregelinstallaties zijn verdwenen.
De wijkontsluitingsweg is een groot succes zegt de gemeente. Verkeersdeelnemers en omwonenden reageren positief. Delft gaat het principe daarom vaker toepassen

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Delft tevreden met 'wijkontsluitingsweg' - VerkeersNet

Delft tevreden met ‘wijkontsluitingsweg’

Het Duurzaam Veilig principe kent drie type wegen: stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Maar inmiddels ontstaan er de nodige varianten. Zo heeft Delft een vierde wegcategorie geïntroduceerd: de wijkontsluitingsweg. De gemeente noemt de wijkontsluitingsweg een groot succes.

Voor deze laatste categorie is gekozen omdat bepaalde wegen met een sterke verblijfsfunctie ook van belang zijn voor de bereikbaarheid. Deze wegen verwerken te veel verkedelfter om ze in te kunnen richten als verblijfsgebied, maar door oversteekbewegingen van het langzame verkeer is de verblijfsfunctie zodanig sterk dat een inrichting als gebiedsontsluitingsweg ook niet toegepast kan worden. De Ruys de Beerenbrouckstraat is daarom aangewezen als wijkontsluitingsweg. Bij de herinrichting zijn de volgende kenmerken meegegeven:
– maximum snelheid is 50 km/uur;
– het wegontwerp is echter zodanig dat gericht is op het bereiken van een maximum snelheid van 40 km/uur.
Dit wordt onder andere bereikt door een combinatie van maatregelen, zoals een smallere rijbaan, toepassen van een middenberm, ‘vloeiend’ uitgevoerd oversteekplaatsen voor langzaam
Verder kent de weg meer groen en is speelser ingericht. De verkeersregelinstallaties zijn verdwenen.
De wijkontsluitingsweg is een groot succes zegt de gemeente. Verkeersdeelnemers en omwonenden reageren positief. Delft gaat het principe daarom vaker toepassen

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.