’s-Hertogenbosch wint E-Award

elektrischebus’s-Hertogenbosch heeft de E-Award voor elektrisch rijden gewonnen. De gemeente boekte dit jaar de meeste voortgang met de introductie van elektrisch rijden, aldus de jury. Onder andere de elektrische bussen scoorde daar hoog. Maar ook in andere gemeenten noteerde men opvallende initiatieven. Zo verhuurt Tytsjerksteradiel in de zomer de elektrische gemeente-auto aan toeristen.

De prijs is ingesteld door Natuur & Milieu, Stichting e-laad, het Formule E-team en het ministerie van Economische Zaken. In totaal dongen 51 inschrijvers mee naar de prijs. ’s-Hertogenbosch won de prijs onder meer omdat men naast drie kleinere elektrische busjes inmiddels ook een grote elektrische bus heeft rijden. Bijzonder aan die bus is dat deze tijdens het in- en uitstappen van de passagiers snel en draadloos vanuit het wegdek wordt bijgeladen. Op deze manier kan de bus blijven rijden zonder dat de accu leeg raakt. De gemeente heeft de bus samen met het Brabantse bedrijfsleven ontwikkeld. Verder zijn er in de gemeente ruim 70 publiek toegankelijke elektrische oplaadpunten. En in het project ‘Paleiskwartier Elektrisch’ maken bedrijven samen gebruik van 10 elektrische auto’s. Dat project leidde inmiddels tot opzegging van 25% van de parkeervergunningen. Maar ook Texel – eervolle vermelding – zet flink in op de introductie van elektrische voertuigen. Op het eiland zijn al twintig publieke laadpalen geplaatst en er zijn plannen om er 40 te realiseren. Een fietsenverhuurder plaatste er zelf zeventien laadpalen voor elektrische fietsen. Ook Tytsjerksteradiel kreeg een eervolle vermelding. Eén van de twee elektrische Peugeots die de gemeente least voor medewerkers wordt in de zomer beschikbaar gesteld aan de Jachthaven Earnewâld, die deze weer verhuurt aan toeristen. In de zomerperiode zijn er namelijk veel ambtenaren vrij en is er in het toeristische waterdorp Earnewâld veel boottoerisme. Natuur & Milieu bundelde 36 projecten en activiteiten van de wedstrijddeelnemers in een – digitale – uitgave.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.