Meer fietsers en minder auto’s door verkeerscirculatieplan Leuven

Vorig jaar voerde Leuven een nieuw circulatieplan in om de stad leefbaar en bereikbaar te houden. Opzet was om met verkeerslussen en een indeling in stadsdelen het doorgaande autoverkeer uit de binnenstad te houden en te verplaatsen naar de ring.

Tellingen en metingen tonen aan dat het autoverkeer in de binnenstad inderdaad afneemt en het fietsverkeer toeneemt.

Zowel in mei 2016 als in mei 2017 voerde een mobiliteitsbureau verkeerstellingen uit op een zeventigtal plaatsen in de binnenstad en op de ring. Op een gemiddelde werkdag telt men nu 26% meer fietsverkeer op ringen en 32% meer fietsverkeer in binnenstad. Het autoverkeer in de binnenstad is teruggelopen met 8% en met 9% op de ring. Of anders gezegd: op een gemiddelde werkdag is de verhouding fiets-autoverkeer in de binnenstad veranderd van 33% fietsers tegenover 63% auto’s in 2016 naar 41% fietsers tegenover 54% auto’s in 2017.
Het aantal voetgangers blijft ongeveer stabiel. Het busgebruik stijgt met 11,7%; er wordt meer gebruik gemaakt van een winkelticket op zaterdag en de P+bus-formule.
Het aantal in-en uitrijdbewegingen in een publieke parkeergarage stijgt met 8%. En het zoekverkeer daalt, aldus de gemeente.


Mail de redactie